wat zijn polderlasten?

Ik heb een aanslag van Hoogheemraad Waterschapsbelasting gekregen en moet zuiverinsheffing betalen. Ik huur een appartement incl. gas, water en licht. In het huurcontract staat dat alle lasten voor rekening van huurder met uitzondering polderlasten en het rioolrecht en van onroerendgoed belasting voor zover deze ten laste van verhuurder komt. Valt waterschapbelastingen (zuiveringsheffing) onder polderlasten? En moet ik of de verhuurder deze rekening betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.8K

Antwoorden (2)

Het lijkt er inderdaad sterk op dat 'polderlasten' door de verhuurder moeten worden betaald. De belasting moet worden betaald door de eigenaar van de grond. Aangezien jij huurt (dus geen eigenaar), en er ook nog is afgesproken dat je polderlasten niet hoeft te betalen; zou mijn conclusie zijn: verhuurder rekeningetje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eigenarenheffing wordt betaald door de verhuurder, de overige zaken (zuiveringsheffing en ingezetenen omslag) komen voor jouw rekening:

Van de website van de RBG (belastingkantoor van de Hoogheemraadschappen van Delfland en Schieland en Krimpenerwaard:

"U betaalt zuiveringsheffing als u gebruiker bent van een zelfstandige woonruimte (bijvoorbeeld als huurder of woningeigenaar), die is aangesloten op het riool.

U betaalt verontreinigingsheffing als u uw afvalwater rechtstreeks op het oppervlaktewater loost.

Er is sprake van een zelfstandige woonruimte als de bewoner beschikt over eigen sanitaire voorzieningen, zoals douche, toilet en keuken. "

http://www.derbg.nl/deel-delfland/algemene/zuiverings/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord wel en had dit bij mijn eigen waterschap beheerder ook gelezen op hun site. Maar in mijn huurcontract staat "alle lasten zijn voor huurder met uitzondering polderlasten en het rioolrecht, deze zijn voor de verhuurder". En mijn vraag is eigenlijk wat zijn polderlasten? Ik las op een site dat polderlasten ook waterschapbelastingen zijn met zuiveringsheffing ed.(zie link bladzijde 2 rubriek D Woonlasten Huurwoning). En volgens mij is dat volksmondtaal geworden en had antwoord Peter1007 mij de betekenis van het woord gegeven zoals het vroeger werd gehanteerd en geheven. Als zuiveringsheffing onder polderlasten vallen dan is het toch rekening verhuurder of zie ik het verkeerd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh de link nog: http://www.suwr.nl/formulieren/Bijlage%20Berekeningsformulier%20Woonlasten.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, Polderlasten is een oude benaming voor wat tegenwoordig waterschapslasten heet. Waterschapsbelasting kent meerdere vormen: er is een eigenaarsdeel dat belast wordt op basis van de woz-waarde en er is een gebruikers deel.
Als jij huurder bent, dan zul jij verantwoordelijk zijn voor het zuiveringsdeel (je gebruikt immers een wc, wasbak etc) en daarnaast zul je nog een stukje ingezetenen omslag betalen. Tenzij in je contract expliciet is opgenomen dat je huurder ook het ingezetene- en zuiveringsheffing deel betaald, moet je het zelf betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke, nou gaanderweg ben ik erachter gekomen dat het woord polderlasten eigenlijk een oud Nederlands woord is dat in volksmond waterschapbelasting inhoud. Maar dat het woord polderlasten niet in het woordenboek als omschrijving waterschapbelasting word omschreven. En jij geeft aan dat het gebruikersdeel ingezetene- en zuiveringsheffing van waterschapbelasting voor rekening van de huurder (gebruiker) komt. Nou ik ga toch bezwaar maken tegen deze rekening en alleen om erachter te komen of ik echt voor dat deel moet betalen of terug krijg. En als het woord polderlasten een vaag woord is en de medewerkers van waterschap het woord niet eens konden omschrijven nou dan ben ik toch benieuwd wat de beslissing zal wezen! Ik wil je wel bedanken voor de info die je me hebt gegeven en zal de beslissing van het bezwaarschrift hier plaatsen. Polderlast is een "lastig" woord :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar wil je bezwaar maken dan? Bij het waterschap of bij je verhuurder?
Ik kan me niet voorstellen dat het waterschap het woord "Polderlasten" op haar aanslagbiljet zet.