Een gasbedrijf heeft bij ons op zolder de ketel geplaatst en heeft een asbestplaat kapot gemaakt en niet gemeld aan ons. Wie is aansprakelijk?

De ketel is 5 jaar geleden geplaatst maar de platen dateren van de vorige ketel en waren toen niet beschadigd. Wij wisten niet dat het asbest was totdat iemand ons dit gemeld heeft. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Als het te voorkomen was dat de plaat kapot ging, dan is de installateur natuurlijk aansprakelijk.
Was de plaat al in dusdanige staat, dat bij aanraken alleen al, schade zou zijn ontstaan, dan kunt u de installateur niet aansprakelijk stellen.

Ook kan de plaat op een moeilijke plek gezeten hebben en was het lastig om de nieuwe ketel te plaatsen zonder schade te maken aan de plaat. Ook dan is het lastig om de installateur hier verantwoordelijk te houden.

Dus bel het bedrijf op en leg het probleem voor, als u denkt dat de schade te voorkomen was. Meestal zullen zij ook wel een aansprakelijkheidsverzekering hebben.

Hoe het zit met het verwijderen van de asbest plaat zie hiervoor op bijgaande website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Maar de installateur had die asbest platen sowieso moeten herkennen. Als ze zeer slecht waren had ie er helemaal vanaf moeten blijven en wachten totdat ze verwijderd waren.