hoe lang heb je recht op garantie op gebreken bij een nieuwbouwhuis?

Er is een waterleiding gaan lekken in een gipsen muur. Ik woon er inmiddels ruim 6 jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Bouwgarantie (ná de onderhoudstermijn)
Bouwgarantie geldt ook nadat de onderhoudsperiode is afgelopen. Behalve wanneer anders is omschreven, heeft u na het verstrijken van de onderhoudsperiode nog recht op vijf jaar bouwgarantie op verborgen gebreken die u redelijkerwijs niet eerder had kunnen ontdekken.
Gebruikelijk is dat bepaalde onderdelen een kortere bouwgarantie periode hebben, zoals onder andere schilderwerk, dakbedekking, leidingwerk, etc. Deze beperkingen moeten dan schriftelijk zijn vastgelegd en deel uitmaken van de bouwgarantie overeenkomst.

Bouwgarantie bij ernstige of constructieve gebreken
Een nieuwe woning geeft u recht op 10 jaar nieuwbouwgarantie. Dit geldt ook na verloop van de onderhoudsperiode op zogeheten ernstige of constructieve gebreken, waarbij bewoning onmogelijk is of aanzienlijk gevaar oplevert.
Dus helaas je bent over de 5 jaar en het gaat hier niet om een gebrek wat gevaar oplevert of bewoning onmogelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In BE is de bouwgarantie 10 jaar. Dit is wel op de ruwbouw.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit ook op de installatie van water, elektriciteit, verwarming ,enz geldt want daar komt het onderhoud op de proppen.
Ze zullen zich steeds beroepen op het onderhoud wat "steeds volgens hun" niet correct is uitgevoerd.