paardestaart bestrijdingsmiddel?

paardestaart is moeilijk te verdelgen. Wat kan hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

hangt een beetje van de plaats en ernst van de 'besmetting' af.

Via een bevriende boer kun je misschien een geschikt bestrijdingsmiddel krijgen, al is het gebruik daarvan mogelijk illegaal.

Verder kan geen enkele plant er tegen als hij een zomer lang elke week omgeschoffeld wordt. Elke week schoffelen dus. (Maar dat hangt dus van de plek af.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is weinig bekend over alternatieven om heermoes te bestrijden. In de literatuur wordt genoemd dat verbreiding van heermoes voorkomen kan worden door de grondwaterstand omlaag te brengen en beter te draineren. Regelmatig maaien zou ook effectief zijn. Een concurrentiekrachtig gewas, waaronder heermoes weinig uitgroeimogelijkheden heeft, kan een bijdrage leveren. Mechanische beheersing in bijvoorbeeld de stoppel is moeilijk, omdat uit elk losgeraakt segment van een wortelstok danwel elk knolletje weer een heermoesplant kan groeien. Uitgroei uit deze stukjes kan gedurende een groot deel van het jaar (maart tot november) plaatsvinden. De knolletjes blijven lang levensvatbaar, mits ze niet uitdrogen. De grond afdekken met compost danwel zwart plastic heeft ook effect. Echter drie tot vier jaar afdekken met zwart plastic was nodig om de wortelstokken in de bovenste 60 cm van de grond kwijt te raken.
fremar