Hoe maak je aluminium muntstukken schoon?

De munten zijn uit de jaren 1940 en hebben misschien wel tientallen jaren bij ons in de tuin, onder de grond, gelegen. Hoe kan ik ze (zonder agressief middel) weer schoon krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Antwoorden (3)

Aluminium krijgt uw weer glimmend met een beetje bakpoeder op een zachte doek. Maar let op: geen bak(ing)soda want dat beschadigthet aluminium.

Toegevoegd na 2 minuten:
krijgt u,
beschadigd het
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het verschil tussen bakpoeder en baking soda?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natriumbicarbonaat = zuiveringszout = dubbelkoolzure soda = baksoda Natriumbicarbonaat produceert alleen koolstofdioxide als er een zuur of zuur vocht aanwezig is, dus bijvoorbeeld yoghurt, azijn of karnemelk. Is dit niet aanwezig dan zal het deeg niet rijzen.
Natriumbicarbonaat begint meteen te werken als het in aanraking komt met zuur, dus als je dit gebruikt moet je het pas op laatst toevoegen, zodat de lucht gevangen kan worden als het baksel in de oven staat. Bakpoeder
Bakpoeder is natriumbicarbonaat waaraan een droog zuur is toegevoegd zodat je dat zelf niet aan het recept hoeft toe te voegen. Baking soda of baksoda, werkt dus alleen als er een zuur aan toegevoegd wordt, met bakpoeder hoeft dat niet,
alhoewel er ook in bakpoeder een zuur zit, is dit veel minder dan in de andere antwoorden.
Teveel zuur zal een laagje van je munt afhalen, wat met bakpoeder niet het geval is. www.elektor.nl/.../aluminium-schoonmaken-met-bakpoeder.53797.l...
De munten een dag laten weken in een glaasje cola kan wonderen doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan goed met Cillit Bang Cleaner. Inspuiten en 10 minuten laten inweken, nadien afspoelen en drogen.
Succes verzekerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je even googled, kom je er achter dat ook dit te zuur is voor aluminium.