Kunnen 1-jarige planten en bloemen de winter buiten overleven en volgend jaar weer bloeien ?En wat met de lavendelplant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.8K

Antwoorden (2)

1 jarige planten overleven de winter als zaad. De plant zelf sterft af. Lavendel is niet eenjarig en kan wel overleven. Eventueel bij een strenge winter afdekken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een eenjarige plant kan in het eerste jaar bestoven worden en zaad ontwikkelen. De plant sterft in de winter.

Een tweejarige groeit het eerste jaar, overleeft de eerste winter en vormt het volgende jaar zaad en sterft dan.

Een meerjarige plant overleeft meerdere winters, bijvoorbeeld door blad te verliezen en vanuit de wortels of overblijvende stam of takken in het voorjaar weer uit te groeien. Zoals bij lavendel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daarvoor zijn het éénjarigen. Deze planten zijn niet winterhard en zullen bevriezen.
Lavendel is een meerjarige plant, dus wel winterhard (maar niet tot in het oneindige)

http://www.tuinflora.com/index.php?/Tuinplanten/Vaste-planten/Lavendel&gclid=CO-NkpmM77ICFUfKtAod4goA6g
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is kuiflavendel minder bestand tegen strenge vorst dan gewone lavendel..