Waar kan ik me inschrijven als ik graag in een stacaravan op een woonwagen kamp wil wonen?

Stel ik zou graag op een woonwagenkamp wonen, maar ik ken daar niemand, heb ik dan ook recht op een staanplek daar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.2K

Antwoorden (1)

Het is niet zo dat de bewoners daar bepalen of je er mag wonen.

Als de gemeente standplaatsen heeft voor woonwagens kun je een aanvraag indienen. Maar, zoals op de site van een gemeente te lezen was: "Of u in aanmerking komt voor een eigen standplaats hangt af van de beschikbare plaatsen en van aanvullende criteria. Voor de plaatsing van een woonwagen is een omgevingsvergunning vereist."

De Woningwet stelt in het Bouwbesluit eisen aan (nieuwe/bestaande) woonwagens. "Zo moet een nieuwe standplaats aangesloten zijn op nutsvoorzieningen en telefoon."
Bedenk ook: "voor de Woningwet zijn woonwagens gelijk aan vaste woningen en moeten woonwagens aan vergelijkbare eisen voldoen."

Je kunt contact opnemen met de gemeente, met de afdeling/ambtenaar die 'gaat' over de woonwagens. Om een standplaats te kunnen krijgen moet je ingeschreven staan bij de gemeente of bij een woningcorporatie die woonwagens verhuurt.
Verder heb je nog een woonvergunning nodig en eventueel een huisvestingsvergunning nodig.