wat is een remedie tegen waterpest?

Toegevoegd na 3 minuten:
Niet alleen in onze jachthaven zorgt waterpest voor problemen, schroeven lopen vast en boten kunnen niet meer in- of uitvaren. Maaien verergert het probleem alleen maar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Niet alleen in onze jachthaven zorgt waterpest voor problemen, schroeven lopen vast en boten kunnen niet meer in- of uitvaren. Maaien verergert het probleem alleen maar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goudvissen ; in een kom ben je altijd in een dag of wat door je waterpest heen ;) . Niet aan te slépen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
na een dagje wieden zeker 20 kuub uit de haven gevist. Een veelvoud is nog aanwezig in onze haven. Hoeveel goudvissen heb ik nodig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt naast 'mechanische' middelen alleen iets met chemicalien die je als natuurliefhebber ook niet in je haven wilt hebben... Gewoon blijven maaien dus. In jachthavens barst het altijd van de vrijwilligers die best een middagje bij willen dragen aan een mooiere haven.
Cryofiel
11 jaar geleden
Heb je het over waterpest? Of bedoel je misschien fonteinkruid of cabomba?

Antwoorden (1)

Heel vroeger toen dit plantje uit een botanische tuin was ' ontsnapt' groeide het met een ongelooflijke snelheid alle wateren in ons land dicht.
Zo ontstond de naam waterpest.
Sinds die tijd is het waterpest aan het degenereren, dat betekent, dat het heel langzaam steeds langzamer gaat groeien en in steeds minder wateren voor komt.
Het groeit vooral in zuiver, schoon en helder voedselarm water.
Inmiddels zijn er door de vijverplantenhandel , nieuwe soorten waterpest ,in het openbare water terecht gekomen, die zich nu mogelijk het zelfde gaan gedragen als de eerste waterpest van vroeger.
Uit vroegere tijden weet men nog ,dat maaien van de waterpest, alleen deze plant helpt ,met zich nog sneller te verspreiden.
Mogelijk helpt alleen, het dieper maken van het water.
Waterpest groeit tot een bepaalde diepte en in nog dieper water kan het niet groeien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gek genoeg is me geen enkel geval bekend dat waterpest zo snel groeit, is het wel waterpest?