zijn temperatuurverschillen op iedere zolderkamer groot?

Ik hoor best vaak van mensen dat het in de winter heel koud is op hun zolderkamer, en in de zomer snikheet. Zelfs als alles goed geïsoleerd is. Is dat op alle zolderkamers het geval?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.5K

Antwoorden (2)

Neen, hangt helemaal af van hoe het goisoleerd is, of er een dakkapel inzit voor ventilatie etc. Er zijn voldoende voorbeelden waarbij de zolderruimte een volwaardige slaapkamer/badkamer/leefruimte is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een bekend verschijnsel.
Warmte uit andere delen van het huis, hebben de neiging naar boven te trekken, waar het als een warme luchtbel onder het dak blijft hangen.
Via het dak, komt er ook veel warmte door het dak zelf heen, naar binnen toe, waardoor het dan nog warmer wordt
Zelf slapen we op een zolder en wist van te vore dat dit zou gaan gebeuren.
Ons dak is 'overdreven' geisoleerd, zowel onder het dak zelf als onder de dakpannen.
Op de plaats van een klein raam heb ik een buitendeur( tje) gemaakt met dakterrasje.
Zolang het buiten minder warm is dan binnen, staat deze deur open en kan de warme lucht die naar boven komt,de zolder op, direct via die deur er weer uit.
Zolang het buiten warmer is dan binnen, blijft alles dicht!
In de winter is de uit het huis opstijgende warme lucht van onze houtkachel, dat het op zolder niet koud wordt.
Zonder enige verwarming op zolder, is het er meestal tussen de 15 en 17 graden.
Bij extreem strenge vorst, wat lager.

Bij de meeste zolderkamers komt er meer warmte via / door het dak naar binnen, dan je via een raampje er weer uit kan laten.
Na enkele dagen warm weer, wordt deze warmte steeds sterker en gaat met gemak over de 30 graden heen.
Met een grote ventilator die je tegen het open raam zet, blaas je sávonds de buitenlucht naar binnen, zo raak je een deel van de warmte wel kwijt.