Waarom prikken muggen de ene mens wel, en de ander niet?

Toegevoegd na 7 minuten:
Vorig jaar werd ik geen enkele keer door een mug geprikt, en dit jaar heb ik al vele muggenbulten. Dus dat vind ik raar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.4K
Amadea
11 jaar geleden
Lees http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/helemaal-lekgeprikt-muggen-vriend.63069
Amadea
11 jaar geleden
En ook http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/mensen-gestoken-muggen-mensen.34116

Het beste antwoord

Sommige mensen trekken muggen aan. Zij staan vol beten, terwijl anderen er nauwelijks last van hebben. Waarom dat zo is, weet men niet.
Dat muggen (en andere stekende of bijtende insecten) van ‘zoet bloed’ zouden houden, is een fabeltje. Zoet bloed bestaat niet en muggen maken geen verschil tussen zoet en zuur.
Een ander fabeltje is dat muggen bij voorkeur afkomen op mensen met bloedgroep 0. Bloedgroep 0 komt veel meer voor dan A, B of AB, dus is het normaal dat meer mensen met bloedgroep 0 gestoken worden. Maar dat heeft niets te maken met enige voorkeur van de mug.
Waarschijnlijk komt de mug af op het koolzuurgas dat wij uitademen, op zweet en andere lichaamsgeurtjes. De mug heeft zeer gevoelige waarnemingsorganen en kan zijn prooi tot 30 meter afstand waarnemen. Mensen die vaak gestoken worden zweten waarschijnlijk meer of hebben in dat zweet een hogere concentratie aan bepaalde chemische stoffen. Ook bierdrinkers en mensen die donkere kleding dragen, zouden meer muggen aantrekken.
Muggen steken vrouwen over het algemeen liever dan mannen. Dit heeft mogelijk te maken met een verschil in hormonale stofjes die worden afgescheiden.
Mogelijk heeft het ook te maken met de lichaamswarmte. Degene met de warmste lichaamstemperatuur wordt het vaakst gestoken.
In tegenstelling tot wat iedereen denkt worden muggen niet aangetrokken door licht. Een elektronische lamp als lokker en doder werkt dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Warmte en zweetluchtjes trekken muggen aan, maar vooral de hoeveelheid kooldioxide, die we uitademen, komen muggen op af.
Bij de een is dat veel meer dan bij de ander.
Ook de cholesterol op de huid, kan muggen min of meer aantrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muggen gaan naar de mens met de hoogste lichaamstemperatuur. Op die manier maken ze onderscheid.dat kan op 0,1gr/c verschillen maar de mug herkent het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe schoner je houd is, en hoe lekkerder je ruikt prikken ze je niet. Gewoon voor het slapen douchen, en een volle laag deo! Bron: Willem Wever
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Insecten worden aangetrokken door lichaamswarmte en bepaalde lichaamsgeuren (een mengsel van vetzuren, melkzuur en ammonium). Deze geur is bij ieder mens anders. Insecten hebben hierin hun voorkeur. Dit verklaart waarom sommige mensen meer gestoken worden dan anderen. Het verhaal dat insecten afkomen op lekker bloed is dan ook een fabeltje.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.byebites.nl/86-6_Klopt_het_dat_insecten_worden_aangetrokken_door_llekkerr_bloed.html