Wat zijn de voor en nadelen vAn warmeluchtverwarming en waar moet je op letten als je een huis koopt met dat type verwarming?

Wat zijn de voor en nadelen met warmeluchtverwarming en zijn er speciale punten waar je moet op letten bij de aankoop van een huis met dat systeem?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Antwoorden (4)

Wij hebben zelf heteluchtverwarming en ik vind het heerlijk.
Je huis is snel warm, maar ook weer snel afgekoeld omdat de lucht in beweging is. Bewegende lucht voelt zowiezo iets kouder aan en in de winter is het dus niet gek om de temperatuur iets hoger te hebben als met reguliere radiatoren.
Het is belangrijk dat de heteluchtventilatoren goed geregeld zijn, automatisch aan als de warmtewisselaar warm genoeg is en weer automatisch uit als de warmtewisselaar weer teveel is afgekoeld, zodat er geen koude lucht geblazen wordt. Dit is bij oudere woningen niet altijd goed geregeld. Daarnaast is belangrijk dat de diameter van de luchtdoorvoer/buizen groot genoeg is zodat er zonder teveel geluid de lucht de kamers ingeblazen kan worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Zelf ben ik enthousiast, geen lelijke radiatoren meer, snel alles warm. Wat wil je nog meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En geen last van geluid ofwel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen last van opwaaiend stof, maar je hoort het wel als de verwarming aanstaat. Een licht geruis bij de gewone stand en een behoorlijk geluid op maximale stand, max gebruiken we alleen als we terugkomen van vakantie om het huis weer zo snel mogelijk warm te krijgen.
De meest ideale verwarming die er is.Wij willen niet anders,je huis is super snel opgewarmd,en wij vinden dat juist voordelig.Als wij langer dan 2 uur weg gaan zetten wij de verwarming gewoon laag,dat kunnen wij doen om dat het weer zo snel opwarmt,em met radiatoren laat je dat wel.want eerdat die weer opgewarmt zijn dan ben je 2 uur verder.En het geluid?daar hebben wij totaal geen last van.
Dus een aanrader.
Het enige verschil met radiatoren is de ketel,die is in aanschaf behoorlijk duurder,dus kijk wel uit of de verwarming nog goed functioneert.
burgos
11 jaar geleden
Het belangrijkste nadeel is dat er geen stralingswarmte is en dat is juist wat een behaaglijk gevoel geeft in een huis.

Hierdoor zal je de temperatuur iets hoger instellen om dit te compenseren.
Vooral bij koude muren heeft dit veel invloed.
In een rijtje waar de buren flink stoken, maakt dat minder uit, maar bij buitenmuren wel.

Persoonlijk vind ik de lucht nogal droog is en dat het soms lastig is de juiste temperatuur te vinden. 19 graden is soms net te koud terwijl ik het dan bij 19,5 ineens warm krijg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Warmteluchtverwarming is convectiewarmte. De lucht wordt warm door de CV. zou gauw de thermostaat uitschakelt wordt de ruimte weer kouder. Het voordeel in snelle opwarming maar ook snelle afkoeling.
Het tegengestelde is stralingswarmte. Vloerverwarming is hier een voorbeeld van. De vloer warmte traag op maar houdt zijn warmte zeer lang. Als de thermostaat uitschakelt voel je dit niet. Het huis blijft lang warm aanvoelen. De temperatuur die benodigd is om je aangenaam te voelen is bij vloerverwarming lager, waardoor je energie spaart.
Beter niet kopen dus!!