Zijn er dieren die andere dieren doden voor de lol?

Dus niet om ze op te eten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
7.3K

Het beste antwoord

Het is een mythe dat dieren niet voor de lol zouden doden.
Dieren die geen reserves hebben eten inderdaad alles wat ze kunnen vangen, maar in een tijd van relatieve overvloed zijn jonge mannetjes die gefrustreerd zijn omdat ze niet kunnen paren natuurlijk best bereid om een ander dier te verscheuren om hun frustraties bot te vieren.
Bovendien leidt het jachtinstinct er toe dat een geslaagde poging om te doden 'goed' voelt, vooral voor jongere dieren, ongeacht of het nodig is; oudere dieren zullen inderdaad zuiniger met hun energie om springen omdat die geleerd hebben dat energie beperkt is en soms plotseling weer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee, geen enkel dier doet dat, alleen menselijke beesten doen dat...

Toegevoegd na 31 minuten:
Dieren kennen geen lol, daarom ook al zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de lol: Ik zou zeggen sommige katten. Die komen triomfantelijk hun dode vogeltje naar binnen brengen, leggen hem neer en doen er niets meer mee.

Verder heb ik afgelopen vakantie van een lokale gids gehoord dat de poema's als ze jongen hebben tot wel 15 schapen per nacht doden, niet om ze op te eten, maar om de jongen te laten zien hoe het moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad; ook de natuur in het wild is niet altijd zo harmonieus als sommigen ons willen doen geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of katten er ook *lol* aan beleven is maar zeer de vraag, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dus niet voor de lol... De kat doet dat om zijn baasje zo iets van te bedanken. Beetje onderdanig gedrag, dit gedrag erkend de meerdere van de mens.
Dat de kat er niets mee doet is normaal, de ontvanger dient er ook iets mee te doen, in de ogen van de kat dus lekker op te eten. In het geval van de poema's is het ook niet voor de lol, maar educatief voor de kleintjes. Net als wij educatief kikkers open snijden.
Voor de lol niet, maar katten kunnen soms dieren vangen alleen om het jagen te oefenen, en de prooi dus niet opeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat eet zijn gevangen muizen nooit op maar laat ze als ze eindelijk dood zijn bij de deur achter. Gevangen vogels echter eet hij geheel op en laat mij alleen de veren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het soms het idee dat een kat lol heeft als zij met een muis aan het sollen is.
Anderzijds heb ik toch het idee dat het jagers instinct hier aan de orde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens..

Die gaan jagen voor de 'LOL' op konijnen etc,..
Insecten Maken mensen ook liever dood dan ze het laten leven.

Mensen met auto`s zijn nog gevaarlijker voor dieren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn Jack-Russel wel maar het was niet de bedoeling.Hij heeft eens een muisje gevonden en al spelend wierp hij het muisje in de lucht.Het muisje heeft het niet overleefd.mijn hondje was heel teleurgesteld dat zijn ''speeltje''niet meer bewoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wordt het dier wel opgegeten, dat wel. Maar orka's spelen wel vaak met gevangen zeehonden. Ze gooien deze dan in de lucht, zwemmen naar waar die neer komt en slaan hem daar weer weg met hun staart. Dit doen ze als de zeehond nog leeft. Als de zeehond uiteindelijk dood zal zijn eet de orka hem over het algemeen wel gewoon op. Maar dit is zeer onnodig, dus voor de lol.

Ook katten spelen met hun prooi. Bijvoorbeeld een muis elke keer op ze staart staan of neer meppen met een poot als deze weg probeert te vluchten. Maar vaak eet de kat hem op of levert deze af bij zijn baasje zodat deze hem kan opeten.

Dus naar mijn idee spelen dieren wel met hun prooi, maar zit er wel een ander doel achter.

Toegevoegd na 35 minuten:
Zoals onderstaand filmpje laat zien spelen de orka's ook met een slachtoffer. Maar is dit wellicht als training. 1 brengt er zelf een gevangen zeeleeuwen jong terug naar de kust en zet hem daar af !
Maar zoals de wetenschappers ook zeggen: We zullen er waarschijnlijk nooit achter komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was ook mijn antwoord van de orca. Klopt. Jammer dat je me voor was ;-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=O0qMT2YBIcg&
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Danielle, zal het volgende keer proberen te laten :p Mooie aanvulling simply :-)
Marters zijn beesten die hun prooidier doden ook als ze geen honger hebben. Moordzuchtige rovertjes zijn het!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu je dat zegt...ik meen daar eens iets over gelezen te hebben...of waren het fretjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moordenaars van het dierenrijk dus... brrrr hangmarters ook altijd ;-) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt ik zag jou antwd niet sorry.!
De natuur zit over het algemeen zo in elkaar dat de 'wilde' dieren elkaar vrijwel altijd doden voor voedsel of voor onderwijs aan elkaar of de jongen.
Katten kunnen best lol hebben bij het doden van een muisje of vogel, maar eten het daarna vaak op. Tamme huiskatten bieden het vaak aan hun baasjes aan... kadootje.

Onze hond ving altijd vliegen en andere vliegende insecten. Hij kon er uren zoet mee zijn... hap slik weg. Ik had het idee dat hij dat echt voor de lol deed... hij had immers geen honger en een mug vult ook niet echt.
Maar misschien deed hij het uit verveling of omdat hij ze irritant vond.... moeilijk te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dier doodt niet voor de lol, maar die doodt om te eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige dieren spelen wel eerst met hun prooi, voordat ze hem opeten. Dit zijn vooral jongere dieren.
Over niet opeten gesproken: Terrein verdedigen tegenover indringers. Daarnaast zijn er dieren die van bloed houden. Als een wolf de kans krijgt, dood hij niet 1 schaap om hem op te eten, maar een stuk of 15 om het bloed op te likken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel bij ons in Turkije doden marters vaak kleine kuikentjes voor de lol. Hij haalt alleen de kop eraf. En dan laat daar gewoon staan. Echt triest is dat. Ik zag éénskeer dat die 7 kuikentjes de kop eraf gehaald. En dan heeft die de lijven naast elkaar en de koppen naast elkaar neergelegd. Toen wij dat zagen, gewoon abnormaal was dat. Niet te geloven...