Wat kan ik allemaal eisen van een woningbouwvereniging?

Wij kunnen een woning krijgen ( gaan huren) en nu vroeg ik mij af wat wij eigenlijk allemaal kunnen eisen van de woningbouwvereniging. Ik zag dat er een redelijk grote vochtplek in de muur zat ( horen zij dat weg te werken?), De keuken is klein en ik kan mijn gasfornuis daar niet kwijt tenzij hun de keukenkastjes verplaatsen als dat mogelijk is. Verder zag ik dat de cv ketel verouderd is. Ik weet niet hoe oud dat ding weet ik nog niet, maar kunnen wij ook een hr- ketel eisen? Is er iemand die weet wat onze rechten zijn als huurder en waar wij op moet letten al voor wij een contract tekenen? Heeft er iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.3K

Het beste antwoord

klein onderhoud dien je zelf te doen.
als de vochtplekken zijn veroorzaakt door lekkage van buitenaf mag je er vanuit gaan dat de lekkage verholpen wordt, dit op de verzekering verhaald kan worden en de woningbouw dit voor je oplost.

heeft de vorige bewonder de wastafel over laten lopen zal je zelf ff de plek moeten wegwerken.

verplaatsen van keukenkasten doen ze niet. het is eveneens vanzelfsprekend dat je dit zelf mag doen op eigen houtje dus informeer eerst voor je wat doet.

een ketel mag oud zijn, maar moet deugdelijk zijn en regelmatig gecontroleerd/schoongemaakt worden. (gegevens hiervan horen in de woning aanwezig te zijn)

de woningbouw is dus geen klusteam of een organisatie die op wens inrichting van woningen aanpast als hier geen gegronde reden voor is.

per woningbouw kan kunnen de eisen verschillen als het gaat om de staat bij het achterlaten van een woning.
bij mijn woningbouwvereniging zijn ze best streng en hoef je geen gammel behang of verkleurde deuren achter te laten. van de andere kant hoef ik maar een belletje te doen als er iets mankeert en staan ze dezelfde dag nog op de stoep om het klusje te klaren.

loop voor je tekent (inspectie waarbij ook iemand van woningbouw aanwezig dient te zijn) het huis door. en bespreek wat je tegenkomt.

op de site van de betreffende woningbouw kan je bepalingen vinden wat betreft de voorwaarden waaraan ze moeten voeldoen, maar ook waar je als huurder aan moet voldoen.

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.huurgeschil.nl/index.php?page=wijzigingenaanhetgehuurde.php#
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is eveneens vanzelfsprekend dat je dit zelf mag doen op eigen houtje dus informeer eerst voor je wat doet. Ik gok dat je een "niet" mist? Volgens mij mag je alles doen aan een huurwoning aan den binnenkant (zolang je geen constructionele dingen veranderd). Zolang je alles maar weer terug plaatst zoals het was/met de volgende huurder overeenkomt dat hij zo door wil huren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oops.....
er mist idd de 'niet' MrTomaat (een klein maar belangrijk detail) :-/ aan het 'mogen veranderen/aanpassen" van een woning zitten nogal wat haken en ogen.
veranderingen moeten idd weer teruggebracht kunnen worden naar de vorige staat, zonder dat hier noemenswaardige kosten aan verbonden zijn.
(bij objectieve verbeteringen is dit niet geval) http://www.huurgeschil.nl/index.php?page=wijzigingenaanhetgehuurde.php#

Andere antwoorden (2)

ik denk dat je het best op hun site kunt kijken wat hun regels zijn.

de regels zullen elkaar echter niet veel ontlopen.

bij mijn wbv zou het er bij de vochtplek vanaf hangen wat de oorzaak is.
bouwtechnisch, dat moet de wbv het verhelpen, maar bij bijvoorbeeld een lekkage is het mijn pakkie-an.

keukenkastjes moet ik zelf verplaatsen, of een passend fornuis kopen.

mijn cv ketel uit 1990 is afgelopen voorjaar vernieuwd.
om je een idee te geven, hopelijk heb je er iets aan.
Rieneke1
11 jaar geleden
Er valt weinig te EISEN. Wat je wel kunt verwachten is een nette woning die klaar os om te betrekken, zo'n vochtvlek kan je altijd vragen of ze die wegwerken. Ik denk dat het verstandig is om enigszins dankbaar te zijn dat er een woning geboden wordt. Als ik woningbouwvereniging zou zijn, zou ik voor jou met deze instelling een andere huurder zoeken.....