Onze buren hebben een groot speelhuis (zo'n eentje met een glijbaan etc.) en het buurjongetje kan over de schutting heen kijken. Mag dat?

Wij voelen ons erg bekeken en vroegen ons af of het verplicht is om het speelhuis aan onze kant dicht te maken.
Het buurjongetje is pas 4 jaar oud, maar roept de hele tijd naar onze kant, ook als wij aan het eten zijn. Dit stoort ons heel erg. Het is een inbreuk op onze privacy!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
26.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeten uw buren de ramen op 1 hoog ook dichttimmeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn ramen..
Het speelhuis staat tegen de schutting aan en elke keer als hij van de glijbaan af wilt, gaat hij eerst tegen de schutting aanleunen en alles eens goed bekijken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat als je dat een tijdje doet negeren dat hij er vanzelf mee ophoud en anders praat je toch op een rustige manier met je buren erover. Geef dan aan dat je het storend vind zij zullen hun zoontje dan wel zegen dat hij niet op de schutting moet leunen.

Het beste antwoord

Het geluk is dat zo'n toestel verplaatsbaar is, maar of dat genoeg is voor u weet ik niet want:

Het uitzicht op het naburige erf is aan regels verbonden. Het burenrecht kent namelijk een regel die de visuele privacy beschermt. Men mag niet binnen twee meter vanaf de grens van het naastgelegen erf vensters of andere muuropeningen, balkons of soortgelijke (bouw)werken hebben. Dit verbod geldt niet als jij als buurman toestemming verleent of de eerdere eigenaar toestemming hebt verleend. Het verbod is ook niet van toepassing als het naburige erf een openbare weg is of jouw perceel grenst aan openbaar water. Het verbod zorgt ervoor dat het gluren naar de buren wordt beperkt. Hier geldt een termijn van 20 jaar: als de buurman zich niet heeft verzet tegen het balkon dat te dicht bij de erfgrens is, dan verjaart de vordering om het balkon te laten weghalen.

Het is goed mogelijk dat een dergelijk toestel daar ook onder valt, maar twee meter is misschien niet voldoende voor u.

U kunt inderdaad ook in goed overleg proberen.
In ieder geval succes!

Toegevoegd na 4 uur:
Tevens mogen uw buren geen hinder veroorzaken. Dat is verboden op grond van artikel 5:37 BW.
Indien dat kindje heel rumoerig is zou op grond daarvan al iets gedaan kunnen worden. Of het hinderlijke kijken ook wordt opgelost is dan nog te betwijfelen.

BW. Artikel 5:37:

"De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun."

Voor een soortgelijk geval zie:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=67736

Waarin overigens niet tot een eenduidend antwoord is gekomen. Maar misschien kunt u de eventuele geadviseerde jurist benaderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

daar kan ik me iets bij voorstellen.
hebt u al contact hierover gehad met de buren, dat lijkt me het eerste. bespreek het en wellicht dat het buurjongetje al is hij jong hierop aangesproken kan worden door zijn ouders.
het speelhuis verplicht dichtmaken is een vergaande 'oplossing'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een speeltoestel is vergunningsvrij tot 2,5 meter hoogte ongeacht AVP. Als het daaraan voldoet bent u juridisch vrij machteloos tenzij het een echt bouwwerk betreft en dus geen los verplaatsbaar toestel:

Boven de 2,5 meter moet een vergunning aangevraagd worden.

Ten alle tijden moet het toestel wel 2 meter van de erfafscheiding staan.

Ik zou de ergenis bespreekbaar maken met de buren. Je moet tenminste met de buren leven en het juridisch gedeelte is altijd wel een rompslomp.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Castle: je schrijft dat 'Ten alle tijden moet het toestel wel 2 meter van de erfafscheiding staan.'
Je schrijft het erg stellig, zelf twijfelde ik daar iets meer over al vindt ik het enerzijds wel logisch.
Maar ik ben benieuwd waar je die zekerheid vandaan haalt, is dat alleen gebruik van je redelijk verstand , vaste jurisprudentie of andere wetgeving? Of concludeer je dat ogv artikel 5:50 BW?