Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn blankvoorns/ruisvoorns goede aquariumvissen?

Zijn ze geschikt voor in een aquarium?

Als je 5 of 6 blankvoorns/rietvoorns in een aquarium zet, hoe lang en hoe breed moet het aquarium dan zijn?

Alvast bedankt voor jullie advies xx

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In de 20 jaar dat ik vijvervissen heb verkocht, hadden we ook altijd rozette's voor de verkoop.
Dit zijn eigenlijk rietvoorn's. ook wel goudvoorn genoemd.
Ik had ze in een groot aquarium, 1.40 m. breed was.
Er stond dag en nacht een grote biologische filter op en dat moest ook wel, want vaak zaten er meer dan 100 vissen in.
Het bleek een uitstekende aquariumvis te zijn, dat erg sterk was en vrijwel geen problemen kende.
Wel moest de waterkwaliteit optimaal zijn, dus moest de GH, de PH en het nitrietgehalte regelmatig getest worden.
Ook heb ik jarenlang hier blank en ruisvoorn in gehad, die als bijvangst in palingfuiken zaten.
Alleen maar zeer goede ervaringen.
Maar aan de hengel gevangen voorn's, raken altijd heel erg beschadigd, vooral de slijmlaag van de vis.
Raken in de stress, krijgen daarna bijna altijd schimmel of witte stip, of halen de reis van van het viswater naar huis helemaal niet.
Voor de ruisvoorn is een minimum maat van 15 cm, voor blankvoorn niet.
Voor niet te grote voorns zou ik toch een aquarium nemen van 1 m. breed, 40 cm. diep en 60 cm. hoog.
En natuurlijk een grote goed werkende filter, geen goedkoop speelgoed filtertje met wat pijpjes en een propje watten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om te beginnen met de hoofdvraag: Nee, voorns zijn geen aquariumvissen en zijn hiervoor ook niet geschikt.
Als je voorns hebt die je in je bezit mag hebben, dan zijn ze al minimaal 15cm. lang. Ondermaatse vis mag je niet in je bezit hebben. Verder is het zo dat je een wilde vis niet in leven houdt in een aquarium.
Mijn advies: een gevangen vis altijd terug zetten in het water waar hij gevangen is.
(Lees meer...)
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blankvoorn hoeft geen 15 cm te zijn om mee te nemen. En ze kunnen heus wel overleven in een aquarium. Wat eddijst zegt: Het zijn uitstekende aquariumvissen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing