Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is dit asbest?

Gisteren werden mijn kozijnen vervangen en daarbij werd en plaat aan de binnenzijde van mijn huis doorgezaagd. Hierna hoorde ik de werklui iets over asbest zeggen, dus ik vraag mij af of dit een asbestplaat zou kunnen zijn?

Ik heb een foto toegevoegd van de voorkant met de zaagsnede, de plaat is groen geverfd aan de voorkant en op de zaagsnede zie je een grove structuur. Ik heb ook een foto van de achterkant van de plaat erbij gedaan, hierop is een soort vaag patroon te zien. Kan iemand mij verder helpen? Ik maak mij een beetje zorgen ...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de 1e foto zie ik vezels langs het stuk waar ze het afgebroken hebben. Als je een stukje in de vlam van een aansteker houdt en de vezels gloeien maar vervormen/verbranden niet dan schijnt het asbest te zijn. (ik last over een expert die dit als snel test doet) Wat hebben ze met het afval gedaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een vraagje:
Wanneer zeiden ze iets over asbest,
voor of nadat ze gezaagd hebben? Verder niet teveel zorgen maken,
Asbest kan je vergelijken met sigaretten, de kans dat je van een paar weken roken ziek wordt is bijna 0.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het patroon op de achterkant lijkt sterk op asbest. Als je huis van de 80er jaren is of ouder, is het hoogstwaarschijnlijk asbest. Erg gezond is dat niet, maar je moet het niet overdrijven. Vroeger werd asbest ook gebruikt in de remvoeringen van auto's, dus bij iedere rembeweging kreeg degene erachter een wolkje asbest te verduren.

Er is witte en grijze asbest, de witte is erg gevaarlijk. De grijze is ook geen fijn spul, maar minder gevaarlijk. Spuit nevel met een plantenspuit in de buurt waar gezaagd is en veeg het zo goed als mogelijk op. Niet stofzuigen, want dan komt het er net zo hard weer uit en verplaats je het door het hele huis.

Overigens ook niet heel slim van die werklui om niet eerst te onderzoeken, maar meteen de zaag erin te zetten. Ik zou ze er zeker op aanspreken.
(Lees meer...)
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Mocht je al stof gezogen hebben, dan meteen de zak en filters vervangen.

Andere antwoorden (2)

Hoog waarschijnlijk wel. Want bij mij zijn onlangs ook kozijnen vervangen. Wij kregen een brief van de woningcoöperatie dat asbest plaatjes in de muur op balkon waren geconstateerd en dat wij op de dag van verwijdering alle deuren en ramen moesten dicht houden.

Voor alle zekerheid hou alle deuren en ramen dicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze plaat ziet er inderdaad uit alsof ie van asbest zou kunnen zijn.
Aan de ene kant is het natuurlijk overdreven om te stellen dat je van het doorzagen van 1 plaat meteen kanker kan krijgen.
Aan de andere kant zijn er wel regels gesteld hoe met asbest om te gaan. En als het een officieel bedrijf is dient dat bedrijf zich aan die regels te houden. Het is namelijk verboden om aanwezige asbest te bewerken. Kom je het tegen bij een verbouwing word je verplicht het eruit te halen. Dus wat die werknemers hebben gedaan door de asbestplaat door te zagen mag absoluut niet. Ik zou de opzichter of de baas van het bedrijf ervan op de hoogte stellen. En als het een huurhuis betreft de wonigcorporatie die mogelijk opdracht tot vervanging van de kozijnen heeft gegeven. De asbestplaten dienen verwijderd te worden. En er dient een alternatief voor in de plaats te komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing