Hoe komt het dat mijn basilicum - als enige kruid - maar niet wil gedijen?

Ik heb al 5 keer een nieuwe basilicum gekocht, die na 3-4 dagen gaat verschrompelen/verwelken. Eerst dacht ik dat het kwam, doordat ik hem gekocht had bij de super, maar ook die uit het tuincentrum verging. Ik heb wel 10 kruidensoorten en die tieren welig. Wat kan er aan de hand zijn?

Toegevoegd na 20 uur:
Dank voor de suggesties, maar deze heb ik allemaal al geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tocht. Waarschijnlijk staat ie op de tocht. Het is een tere plant. Bij mij doet ie het ook nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
veel water geven al geprobeerd?
dat bleek bij mij de oplossing te zijn

Antwoorden (6)

een plantje in een potje kopen moet je altijd zo snel mogelijk verpotten in verse / nieuwe aarde en binnen of buiten op de goede plek zetten en water geven, meestal elke dag.
om de plant zit vaak een plastic verpakking met tekst met aanwijzingen, kijk anders in een plantenboek !

succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
basilicum heeft wel wat warmte nodig, dus dat zal het probleem wel zijn, hier doen ze het ook niet helaas
11 jaar geleden
Ik zet mijn basilicum die ik koop in de supermarkt gewoon op een schoteltje met water op vensterbank. Ik heb absoluut geen groene vingers en mijn basilicum gedijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ook : in een kommetje, zelfs....elke ochtend het bodempje van m'n Senseo-van-gisteren erbij, en ik moet hem zelfs vaak terugsnoeien, omdat hij meer dan een halve meter hoog wordt, en gaat bloeien.... De nieuwe blaadjes worden wel minder donkergroen, en ook ietsje stugger, na een paar maanden, maar ze zijn wel heerlijk van smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nieuwsgierig: zolang het maar niet droog staat kom je ver en het is nieuw groen, zalig gewoon :)
dudemeister
11 jaar geleden
idd de beste oplossing; in een laag kommetje en elke dag ff een laagje water erbij en geregeld plukken om hem in toom te houden , hoe meer blaadjes hoe minder smaak
Basilicum is een plant die veel licht en warmte nodig heeft.
Ze worden in ons land gekweekt in kassen.
Daar is dus erg veel licht en altijd warm.
In ons klimaat is dat nog al eens zoek, zeker dit voorjaar.
Zodat het buiten niet wil groeien.
Binnen in huis is de luchtvochtigheid erg laag en er is te kort en te weinig direct zonlicht.
Zodra het buiten echt zomer is geworden, zullen deze planten in een grote pot wel groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Basilicum is een hele dorstige plant. Zelf heb ik een tweedelig kruidenpotje gekocht. Het onderste gedeelte vul je met water, dan steek je de bijgeleverde steker met een touwtje in de plant. Het touwtje hang je in het water waardoor de plant zelf de hoeveelheid water kan opnemen welke hij nodig heeft. Bij een goede huishoudelijke artikelen zaak is zo'n potje te koop voor ca. € 5,00 ze zijn in verschillende maten/kleuren verkrijgbaar.
Zeker de moeite van het proberen waard!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij mij gingen ze ook voor geen meter, tot ik van ellende regelmatig overdreven veel water ging geven.

toen ging het als een speer, en moest ik gaan toppen omdat het zo hard groeide. topjes heb ik in het water gezet, en deze wortelden heel snel.

denk dus dat je regelmatig en gul bij moet gieten.