Moeten verdorde bladeren van tuinplanten worden verwijderd, of haalt de plant daar nog voeding uit?

Wanneer moet je lelijke bladeren laten zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Het beste antwoord

tot dat ze vallen zou ik ze laten zitten. De natuur regelt dit allemaal zelf. Ze halen er indd nog alle voeding uit en uiteindelijk zal het vallen. Dan kun je het uiteraard weghalen, maar zit het nog aan een takje vast, gewoon laten zitten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niks nieuw gehoord op deze vraag, maar zelf heb ik ook het idee dat zolang het er nog aanzit, er voeding uitgehaald kan worden. Een overweging om het weg te halen is een opgeruimde tuin, hoe "tegen"natuurlijk ook...

Andere antwoorden (1)

Een tuin is eigenlijk een stukje nepnatuur.
We doen vrijwel alles om een natuurlijke ontwikkeling tegen te gaan.
We hebben met elkaar afgesproken, dat een tuin vooral netjes moet zijn, dus lelijke blaadjes moet je afknippen, anders ziet het er niet uit.
Ook kan de plant uit een dood blaadje geen voedsel meer halen, er is immers geen sapstroom meer.
Wel als het blad er afvalt en weer verteert en hierdoor de grond verbetert.

In de echte natuur, is er geen onderhoud, alles wat afsterft, wordt weer voedsel voor nieuw leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de natuur valt een blad uit een boom meestal in de herfst, deze blazen dan vaak ook van de boom weg, dus zal het not likely zijn dat er compostvoer ontstaat voor de grond. Dat het er niet uitziet en lelijke blaadjes eraf knippen heeft natuurlijk niets met de natuur te maken maar met het bemoeien van de mens met het natuurlijke proces... Een boom of plant zal als het blaadje dood is het blad laten vallen. Of het blaadje zal de tak- of boom verlaten...
Een verdord blaadje is voor ons dood, maar hij zit niet voor niets nog vast....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het zal volledig dichtgroeien, eerst met kruidachtige planten, daarna met heester en uiteindelijk komen er bomen.
in de natuur wordt bijna alles bos.