Als iemand van een heerlijke douche gaat genieten, hoe kan 't dan dat tegelijkertijd de waterstraal in de aanrechtbak druk verliest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Al het water dat je in huis gebruikt gaat door de watermeter, door dezelfde leiding dus. En al het warme water gaat waarschijnlijk via dezelfde warmwatervoorziening.
Op het moment dat er (warm) water gebruikt wordt op de ene plaats, is daar de druk 'normaal', maar die zal wat wegzakken op het moment dat op een andere plaats ook (warm) water wordt gebruikt: dat komt omdat het door hetzelfde leidinkje moet dat maar een beperkte capaciteit heeft. Zou je nog een derde (warm) water verbruiker erbij zetten, dan zakt de druk nog verder weg bij de douche.

Je zult overigens zien dat in de regel het punt dat het hoogste is in het huis (de douche meestal) dat daar het drukverschil het meeste te merken is. Dat komt omdat daar door de hoogte al een lagere druk heerst, en een beetje drukverlies is dan relatief meer op die lagere druk.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat kan als de gemeenschappelijke aanvoerleiding te smal is of als de hoofdkraan niet ver genoeg open staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het water uit de leidingen wordt dan als het ware "opgesplitst".
Hierdoor gaat het water met minder kracht door je kraan of douche.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan je vergelijken met een tuinslang. Heb je vanaf de kraan naar het eind 1 slang dan heb je goede druk. Maar ga je nu halverwege de slang splitsen in 2 slangen, dan heb je nog steeds maar 1 aanvoer en 2 afvoeren. De druk zal dus evenredig halveren.
Zo is dat ook met de waterleiding. Er komt een deel binnen en hoe vaker je dit aftapt op meerdere punten hoe lager de wateropbrengst op al die punten. En je druk dus achteruit gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog los van het feit dat de druk in je huis al niet hetzelfde is. Als je meerdere verdiepingen hebt is de druk beneden altijd hoger dan de druk boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De druk aan de bron waar de waterleiding binnenkomt blijft hetzelfde , maar bij splitsing van het kanaal kan er minder water gaan stromen door de beperking van de doorstroming in de aanvoer of de geiser.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het water 2 keer zo snel weg kan komen dus automatisch halveert de druk !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo de druk blijft hetzelfde aangezien een vloeistof een niet samendrukbaarmedium is, alleen de flow en de stroomsnelheid nemen af waardoor er minder water uit de kraan komt.