Wat is de beste plaats in huis om een brand of rookmelder op te hangen?

Ik heb pas een BHV opleiding gehad, en jammer genoeg ben ik dat vergeten te vragen... Wel alle bedrijfsruimtes werden besproken. Maar zo rond de feestdagen zijn er altijd veel branden in en om het huis door kaarsen en vuurwerk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
paulus811
14 jaar geleden
Als iemand een tip heeft voor een goede rookmelder, dan hou ik me aanbevolen. Ik heb er afgelopen weekend naar gezocht, maar het zijn allemaal dezelfde witte ronde doosjes met prijzen van 6-60 euro.

Het beste antwoord

In principe heb je niet voldoende aan 1 rookmelder. Beoordeel eerst waar je het grootste brandrisico inschat: dat is waarschijnlijk de woonkamer. Dan zorg je dat je daar in het midden van de kamer een rookmelder aan het plafond hangt.

Voorts: als je rookt, en je doet dat ook nog eens in bed, dan is een rookmelder in de slaapkamer geen overbodige luxe.

Dan: in de keuken is een rookmelder niet zo'n geweldige oplossing, omdat door stoom e.d. de rookmelder te gemakkellijk een ongewenst alarm geeft. Maar zorg wel dat je een branddeken in de keuken hebt, daar kan je heel veel mee doen.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het beste is natuurlijk om in elke ruimte/kamer zo'n melder te hangen. Ik zou beginnen boven de meterkast omdat daar nogal eens problemen ontstaan door kortsluiting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt ook aan de indeling en het soort huis dat je hebt.
Bij een huis met meerdere verdiepingen i.i.g. op elke verdieping 1, bij voorkeur bij het trapgat. Brandblusser i.i.g. 1 in de woonkamer, bij voorkeur een CO2 blusser aangezien de meer gangbare poederblussers meteen al je apparatuur in huis vernachelen en de schuimblussers gevaar op kunnen leveren bij elektrabranden.
Als je het je kunt veroorloven dan op de overige verdiepingen ook een blusapparaat, zeker als je een droger op zolder hebt staan.
Bevestig in de keuken een melder die reageert op hitte ipv rook EN zorg voor een blusdeken in de keuken.

Voor verdere aanwijzingen zie: http://www.brandblusserinfosite.nl/new_page_23.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Goeie link trouwens;-)
itsme
14 jaar geleden
Nou nee, niet zo'n goede link. Erg verouderd zeker met ionisatiemelders die al sinds 2005 verboden zijn. Kijk liever op http://www.brandweer.nl/brandveiligheid/veilig_wonen/rookmelders_zijn/
Rook gaat naar boven, dus overal waar de rook zich tegen een plafond kan verzamelen zou je zo'n ding moeten ophangen.

Verder zou ik er in ieder geval voor zorgen dat in alle risico-ruimten er een hangt (boven de open haard, gasfornuis, meterkast, zware apparaten die kortsluitingsgevaar met zich meedragen, kerstboom,..)

Succes!

Bij mij liggen ze nog steeds op een plankje in de bijkeuken
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle antwoorden wijzen in de goede richting maar... als je verder kijkt is een brandmelder alleen niet genoeg. Als er mogelijkheden zijn zet er dan daar waar de problemen kunnen ontstaan; verwarmingsketelruimte e.d. ook eens een koolmonoxidemelder bij. Koolmonoxide is een sluipmoordenaar en dat wordt vaak vergeten!
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben 2 jaar terug een huis gebouwd en volgens de NEN norm moesten er 2 komen 1 in de hal en 1 op de overloop en die moesten met elkaar geschakeld worden dus als er 1 afgaat gaat de andere ook af
ik vond deze plaatsen niet de meest onveilige wat brand betreft omdat wij namelijk in de bijkeuken de was en droogmachine hebben staan
ik heb daarom gebeld met de brandweer en die om een mening gevraagd ze zeiden dat ik idd gelijk had
de brandweer heeft daarop contact gezocht met de gemeente omdat die de plaatsen hadden bepaald maar de gemeente weigerde om er ook maar over na te denken
ik mocht er wel 1 extra ophangen als ik wilde maar in de hal en op de overloop moest er 1 komen {die zitten 2.5 meter van elkaar af} maar ik vind dat je ze het beste kunt plaatsen waar het gevaar het grootst is en in de hal lijkt mij dat niet ik heb namelijk nog nooit een jas of paraplu spontaan zien gaan branden
maar neem wel goede melders ook voor koolmonoxide die zijn wel iets duurder maar als het nodig is gaan ze wel af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De NEN normen dienen gerespecteerd te worden. Deze NEN normen worden genoemd in het bouwbesluit en op basis van het bouwbesluit zijn de bouwplannen van je woning goedgekeurd. Achteraf wijzigen kan dus niet als je daarmee afwijkt van het bouwbesluit. Inderdaad valt er wel wat te zeggen over de locatie, maar de hal heeft ook een centrale functie in het huis en daar kan vaak rook of brand geconstateerd worden. Een extra melder plaatsen mag altijd, maar er zijn dus helaas wel een aantal plaatsen waar je ze moet hebben, of het nu logisch is of niet (voor jullie inrichting).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afwijken van het bouwbesluit kan best hoor wij moesten de binnendeurkozijnen ook 2.31 m maken maar we mochten ook 2.11 m doen ook al stond/staat in het bouwbesluit dat ze 2.31 moeten zijn en de gemeente heeft het huis gewoon goedgekeurd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had nog nooit van het NENnormen gehoord. Mijn huis is ouder. Maar de gemeente heeft ook niets van zich laten horen. Ik ga er achteraan. Bedankt voor je antwoord.
Splendore
Bij kleine woningen met één bouwlaag (bungalow, flat) is één rookmelder meestal voldoende. De beste plaats is aan het plafond in de gang of hal waar de meeste kamers op uitkomen. Zorg ervoor dat u het geluid van de rookmelder in iedere slaapkamer kunt horen. Dus... eerst even testen!
Bij woningen met meerdere woonlagen doet u er verstandig aan op iedere verdieping minimaal één rookmelder te hangen. Weer het beste in de gang of hal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een brandmelder op zolder en een brandblusser op de eerste verdieping puls brandmelder en 1 brandmelder in de keuken plus een blusdeken in de keuken . Dit ook na een BHV cursus.