Hoe komt het water dat in de wc zit altijd even hoog blijft als je doorspoelt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Het beste antwoord

Dat komt door de zwanenhals een zgn communicerende vat het is een stankafsluiter die ervoor zorgt dat er geen rioollucht uit het toilet opstijgt. De zwanenhals heeft de vorm een 'S' 'op zijn kant'. In de onderste 'U' blijft bij normaal gebruik water staan. Hierdoor wordt de doorgang afgesloten.

Bij ongewone (weers)omstandigheden kan het voorkomen dat de druk in het riool zo groot wordt dat ze toch met grote bellen en veel kabaal ontsnapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zijn communicerende vaten, in de wc zit een reservoir en het zal altijd zo hoog komen staan als in het andere deel van de buis...

Toegevoegd na 12 seconden:
Het is daarmee een stankslot...

Toegevoegd na 7 minuten:
Dus als je het er aan de ene kant ingooit, stroomt het aan de andere kant er weer uit en het evenwicht herstelt zich opnieuw als het stopt met stromen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de hoeveelheid water die wordt weggespoeld, gelijk is aan de hoeveelheid water die door de wc wordt bijgevuld.
Dit wordt gedaan onder de rand van de wc pot. Daar wordt het nieuwe water toegevoerd. Het oude water wordt dus wel weggespoeld, maar wordt gelijk evenveel aangevuld, waardoor het waterpeil ongeveer gelijk blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de bocht in in de pot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doordat er een liggende s bocht in de hals van de wc zit loopt het water niet rechtstreeks uit de pot maar blijft als het ware tegen een schotje staan (stankschot ) dit word ook wel de sifon genoemd.