Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik de achterwand van mijn keuken hittebestendig?

Na het plaatsen van een mooie hoogglans witte keuken, heb ik besloten de achterwand van de keuken niet te betegelen oid, maar hier een lak tegenaan te zetten. (de kleur op de muren is heel licht bruin). Het resultaat was erg mooi en de lak werkte perfect tegen vuil. Je haalt alles zo weg met een doekje. Totdat ik deze week wat uitgebreider ging koken... Het gasfornuis zit letterlijk in de hoek (dus 2 muren links en achter op 3 cm afstand) wat resulteerde in een gele vlek van de warmte in de lak... Het is echt de lak die verkleurd is, dus het is er niet af te poetsen. Ik kan de lak waarschijnlijk schuren en opnieuw aanbrengen, maar dat maakt het niet hittebestendig... IEMAND EEN OPLOSSING?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zie betegelen niet zitten... geharde glasplaat misschien, maar dat schijnt ook niet tegen vuur te dichtbij kunnen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
8.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er bestaat hittebestendige lak; zie link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zelf heb ik een plexiglasplaat aangebracht,maar dit is meer voor de spetters tijdens het koken.
Je kunt misschien een metalen plaatje aan de muur bevestigen,alleen je ziet dan niets meer van het stukje lichtbruine muur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan een glazenplaat gebruiken, of een roestvrijstaal plaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een RVS plaat tegen de muur gezet in een geborstelde kwaliteit, zeer mooi, makkelijk te onderhouden en vooral veilig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gehard (hittebestendig) glas kan veel hebben, zo warm wordt het ook weer niet, anders had je muur er anders uitgezien dan een beetje verkleurd.

RVS is makkelijker, want met glas moet je je muur ook opnieuw verver en lakken, met de kans dat de kleur niet precies gelijk is.
Je zou met magneten of klittenband kunnen werken.
Dan hoef je de platen niet af te kitten.

Als je glas gebruikt, sowieso een systeem gebruiken waarbij je ze makkelijk los kan krijgen, grote kans dat er ongedierte, al is het maar een miertje, achter de plaat komt en dat ziet er niet uit.

Het hoeft niet perse de volledige hoogte, 30 cm is waarschijnlijk voldoende.
Steen/graniet kan ook, als je aanrechtblad daar ook van is, is dat het mooist.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding