Kan iemand mij vertellen watvoor beestje dit is?

Vorig jaar dacht ik een stofje te zien op mijn witte granollen muur. Dit stofje leek te bewegen toen ik het weg wilde halen. Ik heb het van de muur gehaald en op een wit A4 gelegd. Het is ongeveer 0,5 cm groot, donker bruin/grijs van kleur met rare hobbeltjes. En aan de voorkant heeft het een soort uitstekend zuignapje die hij uit schuift de ondergrond vastpakt en zich op die manier voortbeweegt. Ik heb geen andere pootjes kunnen ontdekken evenals oogjes. Kan iemand mij vertellen wat dit is? Of zou ik misschien iets vaker moeten stoffen aangezien het stof gewoon aan de wandel gaat??;-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb er ook een filmpje van. Zie de link. http://www.youtube.com/watch?v=-8Z-e4h8yu8&feature=youtube_gdata_player

Antwoorden (2)

Dat is een tapijtkever.

Toegevoegd na 1 minuut:
Althans, de larve ervan.
Hij heet ook wel museumkever, en voedt zich met dierlijke 'resten' (haar, veren, leer, dat werk).

Echt schadelijk zijn ze eigenlijk alleen maar als je bijvoorbeeld een collectie opgezette dieren hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je ze wilt bestrijden heeft stofzuigen trouwens geen nut ; je zult je met insecticide te lijf moeten. Vooral als ze in je kleding ofzo zitten. De kleding goed wassen en desnoods een nachtje in de vriezer leggen bestrijdt de aanwezige larven ook, maar ze houden zich op in de kleinste gaatjes en hoekjes zoals achter plinten.

Toegevoegd na 5 minuten:
(Zie ook
http://www.goeievraag.nl/vraag/ongedierte.145561
http://www.goeievraag.nl/vraag/insect.232482
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is volgens mij een soort rups.