Parapluplant (cyperus) met hydrokorrels?

Mijn parapluplant (kamerplant) (cyperus) moet ik in een grotere pot zetten maar nu is mijn vraag of het beter is als ik er hydrokorrels bij doe? En moeten de hydrokorrels dan onderaan in de pot of door de potgrond? Het is een plant die altijd vochtig moet staan (voor de mensen die dit niet weten).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt die speciale hydrokorrels zowel op de boden doen als door de grond. Je gebruikt ze dan om wat meer "lucht" door te laten bij de wortels, omdat het een zeer waterminnende plant is en de kans op verrotting van de wortels anders groot is. Deze hydrokorrels zijn eigenlijk gemaakt voor hydroplanten: dat wordt dan gebruikt als vulmateriaal waar de wortels zich in ontwikkelen. De korrels hebben dan dezelfde functie als de aarde, maar omdat aarde steeds vochtig blijft gaat het rotten en stinken en krijg je wortelrot. Bij hydrokorrels niet. Ze zijn licht en laten door de ruimtes ertussen makkelijker zuurstof door naar de wortels toe. Je kunt het vergelijken met steentjes of zo door de potgrond doen. Steentjes zijn alleen zwaar en hydrokorrels niet.

volgens mij had ik de parapluplant vroeger altijd alleen maar in water staan in een plastic pot. En daar groeide hij goed op. Het maakt dus niet zoveel uit waar je hem inzet, als er maar genoeg water is

ik had mijn parapluplanten altijd in gewone potgrond en inderdaad véél water, vochtig houden dat wel. hydro-cultuur werd vroeger alleen in grote gebouwen / kantoren gebruikt, waar een keer in de week 'de plantenman' alle planten water kwam geven. de hydrokorrels zijn er juist voor de momenten dat je minder water kunt geven, of dat het erg verdampt, de korrels houden vocht vast. Toegevoegd na 1 minuut: minder water kunt geven moet zijn : minder *vaak* water kunt geven :)

Planten groeien in grond of op een substraat en in dit geval dus hydrokorrels. Wil je een plant uit de grond in hydrokorrels zetten, dan zal je heel zorgvuldig alle grond er af moeten spoelen , de wortels moeten brandschoon zijn en hem daarna plaatsen in een waterdichte pot waarin een laagje water en alleen hydrokorrels/ kleikorrels. Hierna moet de plant gaan overschakelen van grondwortels, naar waterwortels ( duurt een maand) en krijgt in het vervolg, speciale hydromest. Op een metertje kan je zien wanneer er water bij moet. Een heel gedoe dus! Zelf zou ik dan maar de plant in een grotere pot zetten, gewoon in de grond en zet de pot op een diepe schotel. De schotel giet je vol met water en daarna pas opnieuw als de schotel leeg is. ( weekje)

Als je die watervasthoudende korrels bedoelt, dus niet die steenkorrels maar meer dat gelachtige spul (zooals hier: http://be.dcm-info.com/nl/hobby/product/263/dcm-aquaperla-waterkristallen# , er zijn meer merken), dan meng je die door de potgrond. Daarna heel veel water geven, de korrels nemen water op en zwellen op. Liefst dan pas het mengsel in de pot doen, want anders loop je het risico dat de pot overloopt. Plant erin zetten, en gewoon water blijven geven zoals normaal. Het voordeel van die gelkorrels is dat ze water afgeven als jij eens vergeet de plant water te geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100