Parapluplant (cyperus) met hydrokorrels?

Mijn parapluplant (kamerplant) (cyperus) moet ik in een grotere pot zetten maar nu is mijn vraag of het beter is als ik er hydrokorrels bij doe? En moeten de hydrokorrels dan onderaan in de pot of door de potgrond? Het is een plant die altijd vochtig moet staan (voor de mensen die dit niet weten).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.3K

Het beste antwoord

Je kunt die speciale hydrokorrels zowel op de boden doen als door de grond. Je gebruikt ze dan om wat meer "lucht" door te laten bij de wortels, omdat het een zeer waterminnende plant is en de kans op verrotting van de wortels anders groot is.
Deze hydrokorrels zijn eigenlijk gemaakt voor hydroplanten: dat wordt dan gebruikt als vulmateriaal waar de wortels zich in ontwikkelen. De korrels hebben dan dezelfde functie als de aarde, maar omdat aarde steeds vochtig blijft gaat het rotten en stinken en krijg je wortelrot. Bij hydrokorrels niet.
Ze zijn licht en laten door de ruimtes ertussen makkelijker zuurstof door naar de wortels toe. Je kunt het vergelijken met steentjes of zo door de potgrond doen. Steentjes zijn alleen zwaar en hydrokorrels niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat maar heb het inmiddels gelezen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL.... ik las dit later, pas na mijn reactie bij jouw antwoord :-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hiihi haha en ik dacht : waar zal ik het nou zetten.... geeft niks, 't houd je bezig ! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, en hartelijk bedankt hè!!! Je houdt me uit de zon ;-))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wederzijds ! heb net een stief kwartiertje op bed liggen lezen, in de hoop in slaap te vallen, niet gelukt : hier ben ik weer !!! :)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben toch maar even 1/2 uurtje de zon gaan verblijden met mijn stralende aanwezigheid en ben net weer binnengestrompeld....pfffffffffffffff.....
Wat dit met hydrokorrels te makken heeft is me een raadsel..... ah,bruggetje: waaaaaater, DAT heb ik nodig!!!
:-)))))))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
badmeester : is wendy al bruin ??? :))))
en daarom blijf ik nu binnen, maar ja ik heb dan ook last van zonneallergie... afgelopen dinsdag voor de tweede keer in mijn leven ! en gisteren (geloof ik) meteen maar een vraag beantwoordt over : zonneallergie...! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei!!! Da's nie fijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie nu pas de hele discussie bij de antwoorden, de een wil water drinken en de ander heeft kriebeltjes ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL ;) ed heb je het ook zo warm ? nou wij wel hoor !;)))

Andere antwoorden (4)

volgens mij had ik de parapluplant vroeger altijd alleen maar in water staan in een plastic pot. En daar groeide hij goed op. Het maakt dus niet zoveel uit waar je hem inzet, als er maar genoeg water is
11 jaar geleden
ik had mijn parapluplanten altijd in gewone potgrond en inderdaad véél water, vochtig houden dat wel.

hydro-cultuur werd vroeger alleen in grote gebouwen / kantoren gebruikt, waar een keer in de week 'de plantenman' alle planten water kwam geven.

de hydrokorrels zijn er juist voor de momenten dat je minder water kunt geven, of dat het erg verdampt, de korrels houden vocht vast.

Toegevoegd na 1 minuut:
minder water kunt geven
moet zijn : minder *vaak* water kunt geven :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die hydrokorrels houden geen vocht vast! Het is niks meer en niks minder dan een soort van "steen": vulmateriaal. Een plant moet ergens zijn wortels in kwijt. Als je een hydroplant wilt, dan zal je met speciale "mest" voor hydroplanten moeten bijmesten. Dat is een heel specifiek systeem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wendy, ik ben stomverbaasd, dit is wat die bedrijven altijd verteld hebben aan ons "kl....jesvolk" .... !
maar waarom gebruikten ze niet gewone potaarde ?
en wat bedoel jij dan met een 'hydroplant' ?
weer wat geleerd !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kon net even niet op het woord komen maar nu wel: hydrokorrels zijn een substraat, als ik het wel heb zijn het gebakken kleikorrels. Zit niks in aan voeding. Hydroplanten zijn planten die je op water met een speciale meststof zet, dan hebben de wortels een substraat (hydrokorrels) nodig die licht zijn en lucht doorlaten. Aarde is dan niet goed, omdat aarde gaat rotten, net als de wortels.
Vroeger (jaren 80) werden hydroplanten gebruikt vooral in kantoorgebouwen, omdat ze maar 1x in de lange tijd water nodig hebben. In die potten staat ook altijd een watermeter. Zo kan je zien wanneer water bijgevuld moet worden. Die meststof voeg je 2x per jaar toe en that's it.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog wat info: http://hydrothuis.uw.nl/?location=Verzorgingstips
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat je zegt (kleikorrels) klinkt toch vaag bekend en inderdaad dit is dus wat ik, zeker niet zó precies, beschreef in mijn antwoord. bedankt voor de uitleg ! :)
(jaren 80 - we worden oud...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... ik hoop het wel, dat we ouder worden ;-)))
Het is NOG erger: ik heb nog 1 plant op hydro staan... al vanuit de 80-ger jaren....owowowowow!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
YOU ARE KIDDING ME !!! + van mij :) heel knap een plant al meer dan 30 jaar en ook nog op hydro WOW ! :))
compliment, of een héle gemakkelijke plant óf mazzel, sorry kon het niet laten : geintje ...hahaha ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOverryL!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL : ja, natuurlijk ! :)) maar wat betekent : loverryl ? of heet de plant zo ???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL met verry ertussen, dus Laughing Out VERRY Loud ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL met very dus, ik dacht aan een ferry !!! blijft LOL :))))) en bruggetje : water !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ed, ook aan deze discussie heb je een hele interessante gemist ! ;))))) en vooral zo "on topic" :) hahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
On tRopic!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hééé wendy, wil je ook een lekker glaasje soepele rode wijn, het is chileens en errugggg lekker ! en nu zijn we wel "Oooonn tttttttoooooppiiiiccc" !!! is een bruggetje is ook: vochtig maar geen water :)))))) wijntjeeeee!!!
Planten groeien in grond of op een substraat en in dit geval dus hydrokorrels.
Wil je een plant uit de grond in hydrokorrels zetten, dan zal je heel zorgvuldig alle grond er af moeten spoelen , de wortels moeten brandschoon zijn en hem daarna plaatsen in een waterdichte pot waarin een laagje water en alleen hydrokorrels/ kleikorrels.
Hierna moet de plant gaan overschakelen van grondwortels, naar waterwortels ( duurt een maand) en krijgt in het vervolg, speciale hydromest.
Op een metertje kan je zien wanneer er water bij moet.
Een heel gedoe dus!
Zelf zou ik dan maar de plant in een grotere pot zetten, gewoon in de grond en zet de pot op een diepe schotel.
De schotel giet je vol met water en daarna pas opnieuw als de schotel leeg is. ( weekje)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Wat ben je hier toch goed in Ed! +1
(jaja, daar was ik weer ;-) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ja , plantjes is mijn grote afwijking, oh ja, heb er nog een .;-)
Als je die watervasthoudende korrels bedoelt, dus niet die steenkorrels maar meer dat gelachtige spul (zooals hier: http://be.dcm-info.com/nl/hobby/product/263/dcm-aquaperla-waterkristallen# , er zijn meer merken), dan meng je die door de potgrond. Daarna heel veel water geven, de korrels nemen water op en zwellen op. Liefst dan pas het mengsel in de pot doen, want anders loop je het risico dat de pot overloopt.
Plant erin zetten, en gewoon water blijven geven zoals normaal.
Het voordeel van die gelkorrels is dat ze water afgeven als jij eens vergeet de plant water te geven.