Zal gekleurd water mijn waterkoker aantasten?

Vervolg op mijn vorige vraag. Wanneer ik water kook in een waterkoker die gekleurd is met levensmiddelenvloeistof zal dit de binnenkant van mijn waterkoker permanent verkleuren?

Op zich is dat nog niet zo erg omdat ik voor mijn doel een speciale waterkoker gebruik, maar zou het invloed kunnen hebben op een eventuele volgende kleur water die ik er daarna in kook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Sommige kleuren zullen zich misschien een beetje kunnen hechten aan de plastic binnenkant, zoals rood.

Maar als de verkleuring blijft zal die - na uitspoelen met ongekleurd water - goede genoeg hechten om niet meer los te laten. Ik denk daarom dat het geen invloed heeft op een volgende kleur.

Toegevoegd na 1 uur:
Als ik naar je andere vraag kijk, dan denk ik dat je het water wilt koken om dit te steriliseren. Je zou dan beter kleine weckpotjes (of een ander flesje met een rubber afdichting) kunnen nemen (blokker, boerenbond?), die vullen met het gekleurde water en de weckpotjes dicht in een pan met water koken.

De potjes zijn dan luchtdicht en steriel en jaren te bewaren in een donkere kast. De kleurstof zal het glas niet aantasten en je kunt je waterkoker ook blijven gebruiken voor een kopje thee ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja de waterkoker verkleurt en deze kleurstoffen laten zich niet meer zo gemakkelijk verwijderen,dit is ook logisch omdat deze kleurstoffen zeer sterk kleuren en je maar een beetje nodig hebt om de kleur aan de voedingsmiddellen te geven die je wil,het is wel mogelijk dat je een volgende kleur door het kokende water aantast in zijnn reinheid omdat de kleurstof weeer iets op[lost in het water,door met de lichste kleur te beginnen en eventueel tussen twee kleuren een normale hoeveelheid water te koken zonder kleurstof kun je een en ander verminderen