Hoe zorg ik ervoor dat een egel niet terugkomt?

Wij hebben last van een egel die het wel heel gezellig vindt bij ons binnen.
Op zich geen probleem, zo'n lief schattig egeltje, ware het niet dat hij de hele boel onder poept en dit op de meest onmogelijke plaatsen doet!
We hebben al eens gepoogd hem met een zachte bezem voorzichtig terug naar buiten te bewegen, hij wist niet hoe snel hij weer naar binnen moest kruipen. Ook een verhuizing naar nabijgelegen weiland was niet heel effectief, de volgende dag had hij de weg teruggevonden.
Ik word gek van de stank, hoe kom ik op een diervriendelijke manier van dit beestje af? Is er iets wat ik bijvoorbeeld kan sproeien, een geur waar hij niet van houdt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
12.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pak de auto en zet 'm 30 km verderop. Dat gaat ie niet terugvinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De deur dichthouden is geen optie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier met verhuisbedrijf 'De Egel_antier" wij verhuizen elk dier,
ook een een stier die geven wij uit voorzorg een vat 'Bokbier".
Het kost wel een paar pegels, dat verkassen van die 'Egels'.
Is het een grote kavel, dan gaat de garantie niet verder dan de tuintafel.
Na dit voor opheldering zorgend bericht hopen wij dat U zwicht.
U geeft ons de order en wij zorgen voor een schone border. ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar toch wel met fluwelen handschoentjes he freek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ja zeg!

Het beste antwoord

Met het plaatsen van een hordeur, kan de egel niet meer naar binnen en anders de egel heel ver weg brengen en weer los laten, maar dat had je zelf al bedacht denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo voor de hand liggend en niet aan gedacht. Vind het helemaal niet erg als egeltje zich in de tuin nestelt, hij heeft gewoon niks bij ons binnen te zoeken. Een hor is een prima oplossing

Andere antwoorden (2)

Kijk eens in mijn bron, wellicht helpen de tips je. Je kunt ook een egelopvang bij je in de buurt bellen voor advies. Zij zullen het beestje niet opvangen (want niet ziek), maar hebben er wel veel verstand van. Het is wel raar dat de egel bij je binnenkomt en niet in de tuin blijft namelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is geen normaal gedrag voor een egel, tenzij je hem in eerste instantie een tijdje hebt gevoerd.
daarom zou ik hem naar de dichtstbijzijnde egelopvang brengen.
ook een vogelopvang bij je in de buurt zal de egel wel op kunnen nemen.
Rieneke1