Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe introduceer je een konijn bij twee anderen?

Ik wil graag tips over het introduceren van mijn dwergkonijntje bij mijn twee vlaamse reus/franse hangoorkruisingen. Als het warm word wil ik haar bij hen doen (ze zit nu binnen) omdat ze erg alleen is en dus een saai leventje heeft.

Dat ik haar eerst veilig moet laten zien snap ik. Maar hoe zit het met geuroverdracht, ze mogen haar natuurlijk absoluut niks doen omdat ze vier keer zo klein is. Of is het misschien een dom idee en moet ik het helemaal niet doen?

Het dwergje is een moer en de kruisingen zijn gecastreerde ram en moer (broer en zus). wel erg zachtaardige dieren.

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel dus buiten doen met mooi weer en dan zelf buiten laten wennen en dus niet meer naar binnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Hier is geen makkelijk en eenduidig antwoord op te geven. uit jou vraag blijkt dat het dwergje binnen zit en de vlamen buiten. Je moet altijd opletten dat je binnenkonijn niet in de volle zon kan (je buitenkonijnen ook niet, tenzij ze hier zelf voor kiezen en ze dus wel een schaduw plek hebben) Je binnen konijn is een temperatuur gewend van 20-24 graden (in de zomer) En buiten kan het oplopen tot soms ver boven de 30 graden. Dan zit je al met een verschil waar je serieus rekening mee moet houden, je konijn is dit niet gewend en zal het VEEL te warm hebben, zelfs in de schaduw. Daarna zet je hem weer binnen waar het dan ineens "kouder is" konijnen zijn erg gevoelig voor temperatuur wisseling en kunnen zo verkouden worden dat dit de dood tot gevolg heeft.

Dan probleem 2: De vlamen zijn gewend om samen te leven en hebben het prima naar hun zin, als jij daar een "vreemd" konijn bij zet kan het niet alleen zo zijn dat het kleintje gepakt word, maar dat ook de relatie tussen jou 2 vlamen blijvend verstoord word. Mochten de vlamen jou kleintje pakken dan is ze natuurlijk geen partij en zou ze het zomaar niet kunnen overleven.

Probleem 3. Je wilt jou binnen konijn buiten zetten met mooi weer bij 2 buitenkonijnen. Zij moeten hier aan wennen. Vervolgens regent het 2 weken (of is het kouder) en zien jou buitenkonijnen het dwergje niet. Dan is het weer een dag mooi weer en zet jij je dwerg buiten. De vlamen zijn al lang vergeten "wie dat is" en moeten opnieuw wennen en maken (misschien) weer ruzie.

"probleem 4" (staat tussen aanhalingstekens omdat dit geen probleem hoeft te zijn) Konijnen die bij elkaar gezet worden moeten altijd op neutraal gebied gekoppeld worden. Op terrein waar zij beiden nog nooit zijn geweest, en wat zij nog nooit hebben gezien. Dit is omdat konijnen territoriaal zijn en alles wat zij zien is van hen. Zet je je dwerg bij de vlamen in hun "huis" dan is het een indringer en dit kan fout gaan. Daarnaast zijn vrouwtjes altijd erg gesteld op hun mannetje en hun omgeving en dulden geen (nieuwe) Concurrentie. De meeste problemen verwacht ik van het vrouwtje.

CONCREET: Zoals jij het wilt: Konijn binnen en dan weer buiten is geen optie, niet bij je vlamen in.
Waar je voor zou kunnen kiezen is om op neutraal terrein je konijnen te koppelen en het dwergje ook buiten te laten wonen. Let wel, een vlaam in een chaggie bui wil wel eens "slaan" en dit kan zon kleintje niet hebben.

Mijn mening: Houdt de vlamen en het dwergje gescheiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
een welverdiende plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt beide, Als tip nog even: (heb ik ook als reactie gezet) Je dwegkonijn is erg klein. Je vlamen dus erg groot. Een chagrijnige vlaam kan je dwerg ernstig toetakelen, alleen al om dit te voorkomen zou ik ze niet bij elkaar durven zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Uit ervaring weet ik dat konijnen vreselijk territoriaal aangelegd kunnen zijn. Bij ons heeft het heel lang geduurd voor ze met z'n drieen bij elkaar konden, en nu is er nog steeds eentje de 'underdog'. Dat risico zou ik met een dwergje en 2 vlamen niet willen lopen --> apart houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Stippel. Precies wat ik bedoel! zelfs een simpele "chagrijnige snauw" kan al dodelijk zijn voor een dwerg. 4-6 kilo tegen 500 gram :)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing