Hebben klimopplanten die een gevel bedekken een isolerende en waterafstotende functie ? (zie uitleg)

Gevel west van mijn huis wordt door slagregen steeds door en door nat (tot vochtplekken binnen). Indien ik er winterharde en bladhoudende klimopplanten zou laten tegenaan groeien, kan dit dan een positief effect hebben op het probleem, of juist niet ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3K

Het beste antwoord

De wintergroene klimop heeft veel voordelen indien ze tegen een buitenmuur groeien.
De bladeren van deze Hedera staan gedraaid naar het licht en vallen over elkaar heen, zodat ze als dakpannetjes werken.
De regendruppels vallen zo van het ene blad op het andere.
Vooral als de planten wat ouder worden, hebben ze ook een isolerende werking op het huis zelf door een stilstaande luchtlaag tussen al die bladeren.
Het is niet waar dat de zuignapjes de muur/ voegen zouden aantasten.
Echter de zuignapjes zijn van houtwerk erg moeilijk te verwijderen, ook kunnen de nieuwe scheuten de goot in kruipen en zelfs onder de dakpannen.
Dus een aantal keren per jaar even wegknippen.
Op een westmuur kan de Hedera uitstekend groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door werking van wind en weer (en zeker door het droog blijven van de voeg) wordt het voegwerk poreus en zwak, doordat de zuignapjes zich er aan vast gezogen hebben zal bij een stevige wind het voegwerk uit de voegen verdwijnen waarna de Hedera de plaats van de voeg inneemt en met zijn kracht de stenen uit elkaar kan wringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hedera kruipt niet tussen je muur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn, nee hoor dat kan echt niet wat jij zegt, wel als het al een oude slechte muur is met losse voegen en stenen.
Het is een fabeltje van vroeger, dat de zuignapjes de voegen uit de stenen haalt
Toen ik na 25 jaar de klimop van mijn huis afhaalde, omdat hij de dakpannen omhoogdrukte en zelfs naar binnen groeide, waren de voegen van de muur zelf nog precies het zelfde en in prima staat, de muur zelf was gortdroog, ondanks dat het de regenkant was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn: klimop eet geen kalk. Klimop kan wel voegwerk aantasten, maar dat betreft alleen voegwerk dat al zo slecht is dat het allang vervangen had moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen is een vak. Ik schrijf nergens dat de klimop de kalk of iets anders uit de voegen haalt. Ik schrijf dat de klimop zich ook aan de voegen hecht, dat door schudde van de hedera er krachten op de voegen komen staan waardoor de voegen eerder er uit komen dan normaal, mede doordat de voegen niet meer zo nat worden. En als de voeg er eenmaal uit is wringt de hedera zich tussen de stenen met alle gevolgen van dien. Zeker op een windzijde (west) zal dit zeer snel gebeuren. En beste Ed, sinds mijn jeugd geloof ik niet meer in sprookjes, onder normale omstandigheden hebben voegen na 25 jaar al behoorlijk te verduren gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb deze muur zelf 30 jaar geleden gebouwd, daar was de gemeente niet blij mee, de kleur was niet goed, moest er maar klimplanten tegen aan zetten.
En de voegen zijn nog steeds prima.
Trouwens er zijn honderdduizenden huizen van voor de oorlog waarvan de voegen nog steeds prima zijn hoor en dat is geen sprookje.

Andere antwoorden (2)

Klimop planten zorgen voor een isolerende functie, het scheelt echter maar 1 à 2 graden celsius dus niet echt de moeite waard lijkt me.
Een waterafstotende functie, heeft het wel in zekere zin. De regen die tegen je huis aan slaat wordt afgebroken, de bladeren van de plant blijven echter wel vochtig. Er moet dus een behoorlijke plant staan wil het die functie hebben die je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd het idee dat het juist vochtige muren geeft omdat de zon niet goed kan drogen. Is dat een misvatting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees mijn reactie maar eens......
Is niet aan te raden.

Een klimop heeft wel deze eigenschappen en zuigt zelfs met zijn hechtingswortels het vocht uit de muur maar de schade die een dergelijke plant in de toekomst aan het pand aanricht kan enorm zijn.

Zo zal de plant de voegen tussen de stenen uit wringen waardoor mogelijk de stenen los komen te liggen, de plant zal zich door elke kier murwen en alles uitelkaar drukken.

Op lang termijn is impregneren en isoleren vele malen goedkoper en rendabeler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
welnee theo, wat jij zegt geldt alleen voor oude muren, die niet zo'n best voegwerk hebben.
voor moderne gebouwen met stevige voegen gaat dat niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhhhh de voegen in oude gebouwen zijn over he algemeen harder dan in nieuwbouw.
Dus waar je die wijsheid vandaan haalt is mij een raadsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rieneke Voordat de klimop volgroeid is en echt op het sloperspad gaat ben je al een jaar of twintig verder met als gevolg dat de nieuwbouw ook al aardig oud is en de voegen voldoende verzwakt zijn om door de klimop volledig vernield te worden.
Rieneke1
12 jaar geleden
bonnie, zie oa wikipedia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al jaren klimop staan tegen een muur van een stenen schuurtje. Het schuurtje is in 1989 gebouwd. Af en toe verwijder ik wel eens wat van de klimop, en heb nog nooit gezien dat de hechtworteltjes in de muur of de voegen zaten. Ze liggen altijd plat tegen de stenen aan, en boren zich er niet in. Makkelijk en zonder schade te verwijderen, hooguit wat viezigheid op de muur. Ik geef Rieneke dus gelijk hierin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klimop groeit in scheuren - MITS die er al zijn. Dus als het te begroeien bouwwerk in slechte conditie is, kun je er beter geen groeiers met hechtwortels tegenaan laten klimmen. Maar een gebouw komt niet in slechte conditie DOORDAT er klimop tegenaan groeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klimop voorkomt ook veel vocht, zie het antwoord van eddijst.
En rommel? Een groene wand, met wat mazzel een paar vogelnesten erin? Ik zou het geen rommel noemen.