Hebben klimopplanten die een gevel bedekken een isolerende en waterafstotende functie ? (zie uitleg)

Gevel west van mijn huis wordt door slagregen steeds door en door nat (tot vochtplekken binnen). Indien ik er winterharde en bladhoudende klimopplanten zou laten tegenaan groeien, kan dit dan een positief effect hebben op het probleem, of juist niet ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De wintergroene klimop heeft veel voordelen indien ze tegen een buitenmuur groeien. De bladeren van deze Hedera staan gedraaid naar het licht en vallen over elkaar heen, zodat ze als dakpannetjes werken. De regendruppels vallen zo van het ene blad op het andere. Vooral als de planten wat ouder worden, hebben ze ook een isolerende werking op het huis zelf door een stilstaande luchtlaag tussen al die bladeren. Het is niet waar dat de zuignapjes de muur/ voegen zouden aantasten. Echter de zuignapjes zijn van houtwerk erg moeilijk te verwijderen, ook kunnen de nieuwe scheuten de goot in kruipen en zelfs onder de dakpannen. Dus een aantal keren per jaar even wegknippen. Op een westmuur kan de Hedera uitstekend groeien.

Klimop planten zorgen voor een isolerende functie, het scheelt echter maar 1 à 2 graden celsius dus niet echt de moeite waard lijkt me. Een waterafstotende functie, heeft het wel in zekere zin. De regen die tegen je huis aan slaat wordt afgebroken, de bladeren van de plant blijven echter wel vochtig. Er moet dus een behoorlijke plant staan wil het die functie hebben die je wilt.

Is niet aan te raden. Een klimop heeft wel deze eigenschappen en zuigt zelfs met zijn hechtingswortels het vocht uit de muur maar de schade die een dergelijke plant in de toekomst aan het pand aanricht kan enorm zijn. Zo zal de plant de voegen tussen de stenen uit wringen waardoor mogelijk de stenen los komen te liggen, de plant zal zich door elke kier murwen en alles uitelkaar drukken. Op lang termijn is impregneren en isoleren vele malen goedkoper en rendabeler.

Klimopplanten hebben een isolerende functie, maar hun wortels vreten ook het cement tussen de voegen weg. Daarom zijn ze bij sommige huurhuizen verboden. En als ze onder de dakpannen groeien kan er lekkage ontstaan omdat de dakpannen worden opgedrukt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100