mijn vriend heeft nu nog met zijn ex een koopwoning, ex gaat eruit en ik stap erin en koop de helft van het huis. Waar moet ik aan denken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet er aan denken dat de ex-vriendin ook nog sleutels van het huis heeft (of wellicht erbij laat maken).

De helft van het huiskopen lijkt me onmogelijk. Je kunt wel bij de notaris vastleggen dat jullie elk de helft van het huis als eigendom nemen dus een gedeelde verantwoordelijkheid.

Je moet de waarde van het huis laten taxeren,en dan overgaan tot een koop.Dit leg je vast bij de notaris, in dit geval dus met de aantekening dat de helft van de waarde van de woning van jouw is wanneer jullie de woning weer verkopen. Als je overgaat tot een koop zonder de woning te laten taxeren loop je het risico dat je teveel betaald voor de woning.Dat geldt vooral nu de waarde van woningen laag liggen in de markt.

Wil je de ex uitkopen? Jullie moeten dan zorgen dat je weet wat de taxatiewaarde is van de woning en de hypotheek moet worden herberekend. Waarschijnlijk kan je de oude hypotheek omzetten naar een hypotheek voor jou en je vriend. Het wordt dan een nieuwe hypotheek. Zorg dat je alles goed op papier hebt staan van wie wat is. Check de levensverzekering, hypotheek, andere verzekeringen, belastingen etc alles moet overgezet worden naar jou en je vriend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100