Wat is dit voor insect?

Ze zitten vaak de muur. Lijken op kleine bruine lieveheersbeestje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Antwoorden (1)

Het is een tapijtkevertje, Anthrenus verbasci. Een enkele kever in huis kan een toevalstreffer zijn zonder dat er sprake is van schade. De kever kan bijvoorbeeld een overwinteringsplaats in huis hebben gezocht of in het voorjaar toevallig binnen zijn gevlogen.
Het is een zeer klein kevertje (slechts 1 tot 3 mm lang) met op de dekschilden een variabel patroon van witte en gelige vlekjes of bandjes.
De larven ervan kunnen als ze met velen zijn tapijten, veren en textiel aantasten. Duiken er heel veel op, bijvoorbeeld in een kast, dan moet je waarschijnlijk actie ondernemen. Benader dan een erkende bestrijder.
Amadea