Is een halogeenspotje in dakapel gevaarlijk?

Wil graag verlichting in de badkamer aanleggen in de vorm van halogeenspotjes in het plafond. Maar één spotje komt dan in het plafond van de dakapel. Hier zit een stuk isolatie en wat plastic in. Maar het halogeenlampje wordt bloedheet en weet niet zeker of ik dit nou wel kan doen ivm eventueel brand. Is dit gevaarlijk of kan het geen kwaad?

Weet jij het antwoord?

/2500

NOOIT DOEN ! Ik zou helemaal geen halogeenlampen -en spotjes in een natte "omgeving" gebruiken. De kans op smeulen, branden, ontploffen etc. is aanwezig en beduidend groter dan in andere ruimten van je woning. Ooit heb ik over ongevallen met electra bij een verplichte cursus BHV (Bedrijfshulpverlening / Brandveiligheid) een gedetailleerde uitleg gekregen. Mijn suggestie is om je bij een deskundige (ik noem het maar een lampenzaak) hierover advies in te winnen. Beter vooraf voorkomen, dan achteraf blussen !

Je kan ook led-spotjes nemen. De warmteontwikkeling van leds is te verwaarlozen en het energieverbruik zo laag dat je bij twijfel aan elektrische veiligheid die kunt voeden met een 230/230V trafo (die ook voor scheerapparaten in de badkamer worden gebruikt). Wel kijken naar het vermogen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100