Bewaken padden hun paddendril.?

Er komen al jaren 2 padden in mijn vijver om daar hun eitjes te leggen en vervolgens weer te verdwijnen. Nu voor het eerst blijft vaderpad in de buurt, moeder is weg volgens mij. Hij zit er steeds bovenop en zwemt door de sliertjes. Als ik ga kijken kruipt hij er helemaal tussen en af en toe komt het kopje boven. We hebben dit jaar wel voor het eerst een kat die er steeds bij zit te kijken. Zou het hiermee te maken kunnen hebben? Of doen padden dit altijd en heb ik het al die jaren gemist? Het is een leuk gezicht, maar ik ben bang dat hij het stukmaakt, hij doet zo wild.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

in principe doen padden dit niet, maar je hebt uitzonderingen.
de vroedmeesterpad bewaakt de eitjes wel.
mogelijk heb je dit jaar deze pad in je tuin?
de aan- of afwezigheid van de kat doet niet ter zake.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen vroedmeesterpad.
Rieneke1
12 jaar geleden
dan denk ik dat het toeval is dat hij daar zit?
sorry, kan je verder niet helpen.
Misschien is het een andere dame die nog aan het leggen is (hoewel dat meestal maar een paar uur duurt).
Padden bewaken hun dril niet, en zijn na de paartijd niet meer sterk watergebonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is klein dus ik denk een mannetje, maar misschien probeert hij inderdaad nog wat. Hij zit er al sinds gisteren (of langer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat er nog iets padgelijkends zit (andere pad, steen, stuk hout) en dat ie denkt dat ie nogmaals kan paren daarmee.