hoe kan je een ruwe rits zacht maken?

Ik heb nieuwe schoenen gekocht waarvan de rits erg ruw is en vaak moeilijk sluit hoe kan ik de rits zachter maken.. Ik had dit namelijk ook met een tas en uiteindelijk is de rits van de tas helemaal kapot gegaan en dit wil ik niet nog een keer laten gebeuren

Toegevoegd na 42 minuten:
Nog een probleem is dat de tandjes van een kant steeds buigen wat kan ik daar aan doen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.7K

Het beste antwoord

Niets aan doen, gewoon teruggaan met die paar schoenen en het probleem voorleggen.

Allerlei smeerseltjes helpen wel om de rits even soepeltjes te laten lopen, maar vroeg of laat gaat hij toch stuk.
Zeker als nu al de tandjes verbuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je zou er een klein beetje kruipolie op kunnen doen, wellicht dat hij dan soepeller opend en sluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een, niet brandende kaars over de rits gaan, het kaarsvet maakt het openen en sluiten van de rits makkelijker.

Toegevoegd na 1 uur:
Als de tandjes buigen, heb je een zwakke rits, je kunt overwegen, er door de schoenmaker, een nieuwe in te laten zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Moet dan wel een ouderwetse waskaars zijn.
Met een zeepje langs de ritsranden (beide kanten) schuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje groene zeep/afwasmiddel.
burgos
12 jaar geleden
Inwrijven met een beetje kaarsvet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opspuiten van wat siliconenspray.
Maar misschien is de rits gewoon van slechte kwaliteit, en zou je hem moeten laten vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee terug gaan naar de winkel en nieuwe schoenen eisen cq de rits laten repareren op hun kosten