Wanneer zie ik de zon op het balkon van mijn toekomstige woning, gelegen op Noordoost?

Kan ik op dit noordoost balkon zomers genieten van de zon? Zo ja, op welk moment van de dag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
45.9K

Antwoorden (5)

Vroeger op mijn flat had ik 2 balkons: 1 op het noordoosten en 1 op het zuidwesten.
Op het noordoost balkon had ik 's morgens de zon, tot een uur of half 12. Vanaf de zijkant scheen de zon er nog toch nog vrij lang.
's Avonds had ik daar geen zon, maar weer wel aan de voorkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je zult 's zomers vroeg op moeten staan om van de zon te genieten en de rest van de dag zie je hem op je balkon niet meer verschijnen.

Hij gaat onder in het westen, daar pik je geen straaltje meer van mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mijn idee. In de ochtend even, en that's it...
Je zal vooral smorgens zon hebben op je balkon. Ik schat tussen 9 en 13, 14 uur smiddags (ongeveer, misschien korter). De rest van de dag zal je weinig tot geen zon op je balkon hebben.

Zie afbeelding voor de uitleg.

Toegevoegd na 7 uur:
ik denk, dankzij reactie, dat het zelfs korter is dan tot 12 uur smiddags...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 13/14 uur haal je echt niet hoor, de zon staat rond 13 uur in het zuiden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegen de tijd dat ik dat óók had bedacht, had ik m al beantwoord :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol dat was 7 uur geleden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, dat had ik idd 9 uur geleden bedacht, maar goed, als je ff rekent was t tegen die tijd ehm half 1 snachts, slaapie slaapie tijd ;)
Ik heb een tuin op het noord-oosten en je zal 's ochtends zon hebben tot een uur of 11 want dan staat de schaduw op mijn achterpui.

Vlak voor de zon onder gaat in juni kun je misschien ook nog even een streepje licht hebben want dan komt de zon bij ons nog tot aan de pui. Hoe hoger je zit hoe meer zonkans je dan nog hebt.

Ga er maar vanuit dat je kunt ontbijten in de zon maar nooit kunt lunchen en avondeten. Heb je geen gallerij want vaak zitten de mensen dan aan de andere kant dan wel in de zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je zelf redelijk afschatten.

(Voor een echte berekening kloppen de details niet, maar voor een eerste idee is dit goed genoeg)

Op de langste dag komt de zon bijna in het noordoosten op. Als je een balkon op precies het noordoosten hebt, zal de zon dus 90º verder achter de muur die haaks op het noordoosten staat verdwijnen. De zon legt ongeveer 360º/24 = 15º per uur af, dus dat moment is ongeveer na 6 uur (=90º/15º) na zonsopkomst. De zon komt in de zomer ongeveer om 5:30 op, dus om ongeveer
11:30 zal die achter de muur verdwenen zijn.

Dit kan er best een half uurtje naast zitten, maar het gaat om het idee ;-)

Toegevoegd na 9 minuten:
De zon komt niet precies in het oosten op en gaat niet precies in het westen onder, maar verloopt gedurende het jaar.

Bij de zomerzonnewende is dat ongeveer NO - NW
en tijdens de equinoxen natuurlijk wel O-W
Bij de winterzonnewende is dat ongeveer ZO - ZW

Wel staat hij op zijn hoogste punt in het zuiden.