Het is bijna Lente! Moet ik nu mijn balkonplanten gaan snoeien?

En welke wel en welke niet? Hortensia? Hedera? Vuurdoorn? Lavendel? Buxus? Geraniums (uit hun winterslaap)..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik Google altijd even op bijvoorbeeld 'hortensia wanneer snoeien'. Dan krijg je meestal meteen goeie tips.

Het beste antwoord

Op veel plaatsen is de Hortensia voor een deel bevroren, te zien aan zwarte bloemknoppen.
misschien beter nog even wachten met snoeien.
Hedera kan je nu snoeien.
Vuurdoorn hoeft vrijwel nooit gesnoeid worden, alleen als hij te groot is geworden.
Lavendel pas na de bloei snoeien, anders zal hij vrijwel niet bloeien.
Buxus geen probleem.
Geranium, alleen het oude blad er af knippen.
Loopt al een beetje uit ( nieuw groen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de vraag is welke hortensia het is, want de een bloeit op eenjarig hout, en kan gesnoeid, de ander op meerjarig hout, en dan leidt snoeien tot geen bloei dit jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is wel waar, maar ging er even van uit dat het om de gewone ging, gezien de ( simpele) vraag en misschien is het wel Isabel, die moet je ook helemaal terug snoeien.
Klimhortensia zal toch wel niet.
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste hortensia's kun je gewoon in het voorjaar snoeien. Een Annabelle lijkt me ook geen balkonplant.
En sja, als het toch misgaat, heb je 1 jaar geen bloemen, de plant gaat niet dood of zo.
Ik begrijp die min ook niet, zal even plussen want antwoord is gewoon goed.

Andere antwoorden (1)

Wat de hortensia betreft: dat hangt af van welke hortensia het is. De meeste kun je nu snoeien, maar het moet niet per se - al blijft de plant wel compacter als je het wel doet, wat op een balkon praktisch kan zijn.

De boeren- of bolhortensia, Hydrangea macrophylla, verwarrend genoeg ook met varianten met schermbloemige bloei, hoeft niet gesnoeid, behalve als je 'm klein wilt houden. Meestal geeft (beperkte) snoei wel meer bloemen. Je kunt nu snoeien, tot pakweg half april.
Hier staat een uitgebreide instructie: http://www.hortensiasnoeien.net/tips/snoeimethode-hortensias/
En hier een video: http://www.groei.nl/in-de-tuin/tuiniereninbeeld/hortensiasnoeien/

Dan heb je pluimhortensia's, Hydrangea paniculata. Ook die kun je (diep) terugsnoeien (nu), doe je dat niet, dan krijg je minder bloemen, en kleinere. Video-instructie: http://www.groei.nl/in-de-tuin/tuiniereninbeeld/pluimhortensia-snoeien-stekken/

De boomhortensia, Hydrangea arborescens, zoals de Annabelle (met die groenwitte bollen), kun je beter ná de bloei snoeien, gewoon de bloemen eruit knippen, en eens per 3 jaar dieper terugsnoeien zodat de plant stevig blijft en de stelen met bloemen niet door gaan buigen.

Tot slot de eikenbladhortensia, Hydrangea quercifolia. Die kun je als jonge plant in model snoeien door de takken te toppen. Als ie al wat ouder is, snoei je alleen de takken weg die in de weg zitten.

Twijfel je welke hortensia je hebt, dan heb je misschien iets aan dit artikel: http://www.groei.nl/fileadmin/PDF/Hortensia_s_herkennen.pdf