Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb mijn yucca "verdronken" hij hang helemaal slap. Komt dit nog weer goed door tijdelijk geen water te geven, of kan ie weg? :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
20.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik ben bang dat hij weg kan om met je eigen woorden te spreken.

Als je een plant veel te veel water geeft kunnen de wortels gaan rotten en dan kunnen ze geen water meer opnemen. Je plant gaat dan slap hangen waardoor je met pech nog meer water geeft en het probleem nog groter maakt.

De plant verdroogt dan terwijl hij staat te soppen.
Meestal komt het niet meer goed in zo'n geval.

Het enige wat je kunt doen als je wilt zien of hij nog te redden is, is hem uit de pot halen en heel voorzichtig wat aarde om de wortels weghalen. Is het daar een stinkende bende die onder je handen afbreekt is het hopeloos, zien de wortels er nog stevig uit, heel goed uit laten lekken en inderdaad een hele tijd geen water meer geven en dan komt het heel misschien nog goed.
(Lees meer...)
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hangt er helemaal vanaf. Haal 'm in elk geval uit de pot, spoel de wortelkluit af zodat de meeste aarde eraf is, zet 'm in een nieuwe pot met aarde (even geen water geven) en kijk of ie bijtrekt. Mocht je zien dat de wortelkluit helemaal 'versnot' is, dan is er weinig hoop meer.
Het kan zijn dat ie alsnog gaat rotten, dan kun je 'm wegdoen (eventueel nog kijken of er niet-aangetaste sterke worteldelen zijn, die kun je proberen opnieuw te laten uitgroeien). Als je er op tijd bij bent, zal ie ook een tijdje kwijnen. Laat 'm even goed opdrogen voor je weer water gaat geven.
Ik zou 'm pas wegdoen als ie echt duidelijk dood is - maar ja, verdrogen is minder een probleem dan verdrinken voor yucca's. Ik was een yucca een keer maanden vergeten (stond op een onhandige plek). Leek compleet dood, maar toen ik 'm weer water ging geven, liepen alsnog 3 van de 3 vertakkingen uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding