een zwart steenachtig strooizout, wat is het?

Ik was afgelopen vakantie op een park in Duitsland. Er was gestrooid, maar er werd niet gestrooid met witte korrels. Het waren zwarte/donkerblauwe korrels van 0,5 cm doorsnede. De sneeuw ging ervan weg. Wat is het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

Wat jij bedoelt is Granulat of Streugranulat. Het zijn een soort hoekige steentjes. Normaal gesproken blijven ze op een reeds aangestampte sneeuwlaag liggen. Doordat ze zo hoekig zijn, maken ze de sneeuw minder glad.

Je schrijft dat de sneeuw ervan verdween. In dat geval moet er meer zijn gebruikt dan Streugranulat. Ik vermoed dat men een mengsel van gewoon strooizout en Streugranulat heeft gebruikt. Het zout zorgt dat de sneeuw smelt, het granulaat zorgt dat de bodem stroef blijft, ook als de gesmolten sneeuw bevriest tot een ijslaag of als het zout niet voldoende is om alle sneeuw te laten smelten. Het voordeel van een mengsel van strooizout en Streugranulat is dat je minder zout nodig hebt, zodat het milieu en/of de tuin minder wordt belast.

Hieronder heb ik twee willekeurige links gezet waar Streugranulat te koop wordt aangeboden; dit betreft echter puur Granulat, dus zonder bijgemengd Streusalz.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het milieunadeel van dit middel (en van zand en dergelijke) is dat het in het riool problemen kan geven.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is dit een soort zand. Dat staat hier in de link, onder het kopje 'Het strooien bij gladheid door Rijkswaterstaat'