Wie haalt je huis leeg als je dood bent?

Mijn buurman is ziek, heeft geen familie meer en krijgt vrijwel nooit bezoek. Hij heeft waardevolle spullen in zijn (huur)huis staan. Wat gebeurt er nu met zijn inboedel als hij overlijdt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef een adres en ik zorg wel dat het leegt komt;)

Antwoorden (6)

Als hij een testament heeft opgemaakt, zal na zijn overlijden duidelijk worden wie erft. Anders regelt de sociale dienst van de gemeente de uitvaart en alle afhandelingen die na het overlijden van iemand moeten gebeuren. Die zal dus ook de spullen meenemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ANders wil dus zeggen: als er geen testament is, regelt de sociale dienst de uitvaart en de afhandelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen nabestaanden zijn of als de nabestaanden afstand doen van schulden/eigendommen, dan kan de eigenaar zorgdragen voor het leeghalen van de woning. Als het om een huurwoning van een corporatie is, dan zorgt de corporatie daarvoor. Die huurt dan een gespecialiseerd bedrijf hiervoor in. Maar een corporatie zal altijd eerst onderzoeken of er echt geen nabestaanden zijn. Eventuele waardevolle spullen worden dan nog opgeslagen, voor het geval er alsnog iemand om komt. Overigens moeten nabestaanden het officieel laten vastleggen als zij afstand willen doen van alle eigendommen/schulden van de overledene.

Toegevoegd na 6 uur:
Hoewel enkele mensen hier dit geen waardevol antwoord vinden, is het toch echt hoe de praktijk werkt. Uiteraard i.s.m. gemeente draagt de corporatie zorg voor legen van de woning. De corporatie houdt trouwens de bezittingen van de overledene niet zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien hij overlijdt en er niemand is die dit kan doen, zal de gemeente contact opnemen met de woningbouwvereniging wanneer het huis leeg moet zijn en een instantie inschakelen die woningen ontruimd. Misschien staat er in een testament wat je buurman wil. De inboedel zal anders bekeken worden. Dure spullen worden geveild (geld wordt toegevoegd aan bezit van je buurman en daar worden dan weer alle rekeningen van betaald) en de rest gaat naar een opkoper, liefdadigheidsinstelling of 2e handswinkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemeente zal de begrafenis regelen en het pand ontruimen. Mochten er middelen overblijven na de verkoop en het afhandelen van de betalingen vervalt dat aan de staat.
ronron1212
12 jaar geleden
Die zijn voor de erfgenamen. Als hij geen familie meer heeft en geen testament heeft gemaakt, gaat het naar de Staat. Ik denk dat de gemeente dan langskomt. De verhuurder heeft er geen recht op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemeente inderdaad. Maar de buurman kan wel zelf iets regelen, als hij het fijn zou vinden dat bepaalde spullen bij vrienden of bekende komen, dan kan hij dit nu zelf al regelen of toezeggen.