Moet een kamer geventileerd worden?

Het is erg koud nu buiten en mijn vriendin wil absoluut geen ramen open hebben ivm de kou. Maar een kamer moet toch geventileerd worden met frisse lucht of zie ik dat nou verkeerd? Zoja hoe vaak en hoelang moet er dan een raam open zijn minimaal?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is zeker belangrijk om regelmatig te luchten. Ander heb je kans op schimmelvorming (waar ik in mijn appartement heel snel last van heb). Je moet een kamer normaal verwarmen, en dagelijks luchten. Ik lucht meestal elke dag een kwartier. Is koud met dit weer, maar wel belangrijk, ook voor je gezondheid.

Ja, dat moet, tenzij je op een gegeven moment in de bedorven lucht wilt zitten. Maar een kamer waarin wordt geleefd, geademd, eventueel gerookt, geruft, wellicht dieren in rondlopen, waar wordt gegeten en gedronken en vooral : geademd, die MOET een keer gelucht worden. Liefst dagelijks. Je hoeft echter niet de hele dag een raam open. (tenzij je huis ZO potdicht zit dat er geen verse lucht in kan, maar dan heb je eigenlijk ook mechanische ventilatie nodig). Gewoon 's morgens voor de kachel aangaat even tien minuten de ramen goed tegen elkaar openzetten en door laten waaien is prima. Heb je geen mechanische ventilatie en is je huis goed geïsoleerd, dan moet je echter toch ergens een klein gaatje of kiertje openlaten voor de broodnodige doorstroming, zéker als je niet lucht. Anders heb je in no time allerlei winterkwaaltjes te pakken. Dus vertel je vriendin maar dat ze desnoods een extra trui aantrekt (wat niet heel erg raar is in de winter trouwens), want er zal echt af en toe gelucht OF de hele tijd geventileerd moeten worden, en bij een modern nieuw of goed geïsoleerd huis beiden.

Ik zet overdag mijn slaapkamerraam een uurtje op een kier en ' s nachts in de woonkamer een klein klapraampje op een klein kiertje. Frisse lucht heb je nodig in huis anders kan je allerlei kwaaltjes krijgen.

Regelmatig luchten is heel belangrijk, gewoon voor frisse lucht in je leefruimte. Er zijn metingen gedaan in huizen die bewezen dat de lucht er onaanvaardbaar smerig was. Dat is echt niet gezond. Daarnaast, en misschien is je vriendin daar gevoelig voor: schone lucht verwarmt veel makkelijker dan gebruikte lucht. Toegevoegd na 2 minuten: Vergeet niet dat mensen de lucht vervuilen door het uitademen, maar je hebt ook eens een kaarsje aan, je kookt, er is een cv, douche, misschien huisdieren.

Hoe lang hangt van je huis af. In een oud slecht geïsoleerd huis mag je alles dicht houden, de tocht is ventilatie genoeg. In een nieuw huis heb je waarschijnlijk ventilatie, bijvoorbeeld mechanisch of minimaal rooster boven de ramen. Dan heb je nog het verschil tussen ventileren en luchten. Luchten doe je kort. Bijvoorbeeld de ramen helemaal open als je wakker wordt. Ventileren doe je lang. Ventilatieroosters altijd open laten, behalve als er twee tegenover elkaar openstaan en het gaat tochten als het heel koud is. Raam op een kier tijdens het slapen. De financiële kant van ventileren: Als je het niet doet wordt het vochtiger in huis, vochtige lucht voelt kouder aan en is duurder om op te warmen. Zelfs als het koud is buiten, is het nog steeds goedkoper om wel te ventileren.

Ja even frissen lucht naar binnen. Huizen zijn tegenwoordig optimaal geisoleerd, waardoor je weinig luchtcirculatie hebt. Ik zet 'smiddags even de ramen open. Dan is het weer lekker fris. Merk zelf dat ik duf wordt van de centrale verwarming

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100