Mijn yucca heeft allemaal gaten in de bladeren (gekauwd door mijn "aardige" katers) kan ik deze bladeren afknippen of (toelichting)?

Groeien de bladeren weer aan? of kan ik er iets anders aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Het beste antwoord

mocht je de bladeren afknippen, dan zullen ze niet weer aangroeien.
wel verschijnen er nieuwe bladeren in de top van de plant, als je 'm goed verzorgd.
ik denk dat ik er zelf niets aan zou doen.

heb je overigens geen mals gras voor ze staan?
gewoon een potje potgrond nemen, en er gazonzaad in zaaien.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tip, over dat gras! Ga direct morgen iets regelen :) ps: Katertjes zijn ondertussen gecastreerd! hebben er weinig last van!
Rieneke1
12 jaar geleden
strak plan, gras is veel lekkerder dan yucca (of dat hopen we dan toch)!
als je wekelijks een beetje bijzaait, heb je gestage aanvoer van lekker vers gras. fijn dat je de castratie hebt gehad.
het stelt niks voor, maar je bent toch altijd weer blij als je ze heelhuids weer thuis hebt he? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad! fijn dat ze er weer helemaal zijn. Hebben de dag erna nog een beetje last gehad van het roesje/narcose (?) :)

Andere antwoorden (1)

Een Yucca is een plant die een dikke stam vormt, die aan de onderkant afsterft en aan de bovenkant nieuw blad vormt.
Zo ontstaan de bekende Yuccastammen.
De aangetaste bladeren kan je wel afknippen, maar zullen op die plaats nooit meer aangroeien.
Blijft er na het afknippen niet veel over, dan kan je ook overwegen ,een stuk van de stam ( kop) af te knippen.
Het overgebleven stuk stam, zonder blad, loopt weer gewoon uit en vaak maakt hij meer dan een nieuwe kop.
Na een jaar zal het weer een mooie plant zijn en door het inkorten ( koppen) vaak mooier dan er voor.