is hout branden in een gesloten haard slecht voor het milieu?

Toegevoegd na 5 minuten:
ik bedoel een haard met een deurtje ervoor

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Het beste antwoord

Een openhaard heeft een hele slechte verbranding.
Een openhaard met een deurtje er voor, is de verbranding iets beter.
Een houtkachel met een laag rendament, is de verbranding nog beter.
Een houtkachel met een hoog rendament, is de verbranding bijna volledig.
Hoe slechter de verbranding is, hoe meer schadelijk het is voor het milieu.
Hoe meer de schoorsteen rookt, hoe meer gassen er niet zijn verbrand, hoe slechter voor het milieu.
Bij een optimale verbranding, komen er vrijwel geen schadelijke stoffen in het milieu en vrijwel geen rook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker he, zo'n houtkachel. Het is wel goed voor mijn milieu. Lekker warm ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor ons milieu dus. ;-)

Andere antwoorden (6)

als de bovenkant dicht is hellemaal dicht is niet echt geen 1 kiertje maar dan brand het niet. Dus dan is het denk ik bij jouw ook milieu vervuilend.

Danny
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijna alles wat je doet is slecht voor het milieu. de kachel is alleen niet zo heel erg slecht. een windmolen maken is nog slechter voor de stroom om het huis te verwarmen is slechter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen.

Ook in een open haard is het niet schadelijk voor het milieu, hout verbranden is namelijk CO neutraal, of het voldoende warmte oplevert is een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een open haard aan doen is sowieso slecht voor het binnenmilieu. Met een efficientie van 20% komen er schadelijke gassen vrij en verbrand een deel van het hout niet. Ik had zelf een open haard en heb nu een dichte houtkachel. We stoken nog maar weinig en het hout wordt helemaal verbrand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een zogenaamde houthaard, een haard die zowel open als gesloten te gebruiken is en kan je vertellen dat in gesloten toestand het toch wel heel wat langer duurt voordat ik de ruimte op temperatuur is, het hout verbruik is nagenoeg gelijk. Dat de openhaard maar gassen kan laten komen klopt echter is dat vaak een teken dat de schoorsteen niet schoon is of onvoldoende warm wordt waardoor er een te weinig aan trek is. Wat ook blijft staan is dat een haard (open of gesloten) gestookt met hout altijd CO neutraal is omdat de CO die vrijkomt afkomstig is uit de natuur, het is CO dat opgenomen is door een boom, het rendement van een kachel / haard is geheel afhankelijk van het type haard / kachel die men heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je redenatie. Het praten over milieuvoordeel is nogal subjectief. In feite is het allemaal CO neutraal wat je verbrand aan organisch materiaal. Het is er ooit een keer ingestopt. Dat geldt ook voor gas en kolenverbranding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten opzichte van kolen, aardolie en gas is hout veel malen milieuvriendelijker. Kolen, olie en gas zijn co bommen die al eeuwen onder het aardoppervlakte opgeborgen liggen, op deze wijze zijn ze niet schadelijk voor het milieu, de CO in de bomen is "kort" gelede uit de lucht gehaald, het terug brengen van de CO uit hout wordt niet gezien als schadelijk, deze was namelijk nog niet "opgeslagen". Een zelfde probleem als met het opgeslagen CO (kolen, olie en gas) dreigt ook met het methaangas dat al eeuwen onder de poolkappen en oceanen opgeslagen ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik wel een argument. Ik zal de min compenseren met een plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Som.
Of het slecht is voor het milieu is nogal subjectief. Er zijn efficieëntere methoden om warmte op te wekken.

Vergelijk je een open haard met een dichte houtkachel dan is een dichte "beter" voor zowel eht buitenmilieu, het binnenmilieu (in je huiskamer) als milieu in het algemeen (minder hout nodig om je huis te verwarmen).

Hoe hoger het rendement van de haard hoe effectiever en hoe minder uitstoot aan schadelijke gassen. Er zal bij de verbranding natuurlijk altijd CO2 vrijkomen. Daarnaast moet er hout voor gekapt worden.

Als je een haard uitzoekt kan je er een kiezen met een hoog rendement en weinig uitstoot. Een houtkachel met heel hoog rendement kan zelfs zijn zuurstof van buiten halen en heeft systemen om het hout goed te verbranden. Het is dan echt een gesloten systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar de vraag of je veel efficienter warmte kunt opwekken dan met een moderne houtkachel.
Zeker als je de (energie) kosten meerekent die het winnen en transporteren van bijvoorbeeld gas.
Hout, vooral als het lokaal 'gewonnen' wordt en (deels) met de hand verwerkt, is zuinig, redelijk schoon en CO2 neutraal.
Als de kachel 'geknepen' wordt kan wel koolmonoxide ontstaan maar dat is in kleine concentraties niet schadelijk.
De fijnstofuitstoot is beperkt door de relatief hoge verbrandingstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het transport van Nederlands gas valt wel mee qua kosten. Zeker in Nederland is gas een relatief schoon product, zeer in combinatie met blokverwarmingen e.d. Het rendement van mijn kachel is 85% ongeveer. Mijn nieuwe CV ketel heeft een hoger rendement. Mijn vorige openhaard een lagere (20%). Ik wil alleen maar aangeven dat het begrip "slecht voor milieu" nogal subjectief is. Als je zelf haardhout buiten droogt (2 jaar) dan is dat ook weer beter dan die zakjes die je bij de pomp koopt en die in een oven ! gedroogd zijn. Als je hardhout verbrand dat uit een tropisch regenwoud afkomstig is dan is dat niet goed voor het milieu van de dieren die daar in leefden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Som, lees nu pas je goede antwoord en je hebt helemaal gelijk, sinds kort heb ik een houtkachel met een luchtinlaat van buitenaf en een rendament van 86 %
Het hout verbrand niet het vergast.
+
Het antwoord op deze vraag is vrij lastig te geven. Je moet heel veel gegevens in ogenschouw nemen. Ten eerste moet je een goede definitie vinden van 'slecht voor het milieu'. In principe doe je met alles wat je doet een aanvraag op het milieu, je leefomgeving, op de aarde enzovoort. Dus in dat perspectief is alles, ook een houtkachel slecht voor het milieu.

Maar nu gaat het natuurlijk om: Is het een relatief schone vorm van verbranding? Hierover verschillen de meningen. Ten eerste heb je natuurlijk te maken met rendament en dat verschilt nogal per houtkachel, opstelling (dus trek, schoorsteenpijp, warmtegebruik) en zelfs wat je erin brandt.

Als je gaat kijken naar uitstoot, dan is een houtkachel CO2-neutraal. Dat is een voordeel ten opzichte van CV, dat niet CO2-neutraal is.

CO2-neutraliteit is echter maar één aspect van de milieusituatie.

Het rendament is zeker ook belangrijk; Een C.V.-installatie heeft een veel hoger rendament en doet daardoor gemiddeld een veel lager beroep op natuurlijke bronnen.

Het hangt ook nog af van het gebruik; Als je een haard gebruikt om af en toe wat bij te branden en je gebruikt bijvoorbeeld vooral hout van zieke bomen, dan is het eigenlijk wel behoorlijk milieuvriendelijk te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is slecht voor het milieu van verbranding, als je iets verbrand komen er altijd gassen en of stikstoffen vrij die niet vrijkomen als je het niet verbrand.
Londen was vroeger heel bekend om zijn smog omdat iedereen met houtkacheltjes en kolen stookte.
Een gesloten haard zal minder schadelijk voor jezelf zijn dan een open haard, want dan adem je alles nog eens in ook.