Hoeveel kost het branden van een gashaard per avond? (LEES DE UITLEG!)

Als je een gasgestookte openhaard brand, betaal je het gas dat je verbruikt. Maar als je teveel gas verbruikt kom je in een hogere schaal te zitten. Zo zijn wij al een keer in een schaal gekomen dat we voor 2 huishoudens aan gas verstookte (volgens de leverancier, wij denken dat er een fout is gemaakt).

Op gas wordt ook een toeslag gerekend. Hoe duur is het om een gashaard een avond (zo'n 4 uur) te branden, inclusief toeslagen e.d? Een prijs per uur is eventeel ook goed natuurlijk!

Op de website van de leverancier (Eneco) staan wel de tarieven voor 1 m3 gas, maar niks over toeslagen e.d!

Heeft iemand hier informatie over?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je brandt

Het beste antwoord

Om hier een zinnig antwoord op te geven heb ik meer info nodig over de aard en grote van de haard. De toeslagen waar je op doelt zijn de correcties op calorische waarde en temperatuur diie gebruikt worden om het gas af te rekenen naar een standaardgas (noordzeegas heeft een andere verbrandingswaarde dan slochterengas )bij een standaarttemperatuur.
Als je in een andere tariefgroep komt omdat je teveel gas verbruilt hebt voor een normaal gezin moetje meer dan 5000 m³ gas verbruikt hebben,en als dat alleen voor die haard is zou ik hem vandaag nog uitlaten omdat hij dan weleens of heel slecht verbrand of een lek heeft welk beidde niet zonder gevaar is.
bij een gasverbruik van 5000 m³ jaar en een verbrandingstijd van slechts 4 uur per avond waarbij we voor koken en douchen etc 1000 m³ tellen en waarbij we 30 weken stoken kom je op een gasverbruik van 4,76 m³ uur wat een calorische waarde zou opleveren van 150.714Mj oftewel 42.364 KWh wat genoeg zou zijn om 36214 liter water van 0 graden C tot het kookpunt( 100 graden )te brengen, dus tenzij er een grote fout in de afrekening heeft plaatsgevonden of dat je in paleis Soestdijk woont en dat verwarmd met een haard is het aannemenlijk dat je haard stuk is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor dit nuttige antwoord. Zelf betwijfel ik ook of de facturatie toen goed is gegaan. Maar we konden het niet hard maken dus dan maar braaf betalen. We gaan eens rekenen en doen! En nee ik woon niet in Paleis Soestdijk. Ik woon er om precies te zijn 3 minuten vandaan ;)

Andere antwoorden (2)

Globaal kan worden gesteld dat een gashaard op volstand een verbruik heeft van 0.8-1.0 m3 gas per uur.
Dus afhankelijk van je leverancier en je soort overeenkomst kun je uitgaan van grofweg 2 euro per avond.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soooo, dure hobby !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat of vernikkelen... De keus is snel gemaakt.
staat als het goed is in de gebruiksaanwijzing van je haard hoeveel hij verbruikt van daaruit kun je berekenen hoeveel gas hij nodig heeft
op de rekening van je leverancier weet je wat 1 kuub gas kost {je deelt gewoon het aantal kuubs door het betaalde jaarbedrag van vorig jaar} en je weet wat hij op een avond ongeveer verbruikt
is wel even rekenen maar je weet het wel
succes