In hoeverre heeft de hypotheekrente-aftrek geleid tot opdrijving van de huizenprijzen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

In mijn optiek : direct en rechtstreeks. Aftrekbaarheid van rente betekent dat je je met hetzelfde inkomen een duurder huis kunt permitteren. Aan de andere kant van de markt hebben we de huursubsidie, die op dezelfde wijze de huurprijzen kunstmatig in evenwicht houdt met de te hoge huizenprijzen. Een aantal jaren geleden zijn de prijzen astronomisch gestegen doordat je makkelijker tophypotheken kon krijgen en dus NOG meer kon lenen ; huizen werden verkocht boven de vraagprijs.

Je hoeft alleen maar naar een buurland zonder hypotheekrenteaftrek (Duitsland) te kijken wat voor verschil dat maakt in de huizenprijzen.

Afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zal aanvankelijk een bijna catastrofaal effect hebben op de gehele woningmarkt, maar op de lange duur gaan de huizenprijzen EN de huren (kan de huursubsidie ook de pot op) natuurlijk sterk zakken. In één klap afschaffen lijkt me onmogelijk, maar het is wel degelijk iets waarover eens normaal gepráát zou moeten kunnen worden in Den Haag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begin er langzaam aan te wennen....weer een erg goed antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets meer aan toe te voegen...
Cryofiel
14 jaar geleden
Uitstekend antwoord. Het invoeren van de hypotheekrenteaftrek heeft de vorige generatie bevoordeeld. Die hebben een goedkoop huis kunnen kopen zonder aftrek. Toen werd de aftrek ingevoerd waardoor a) hun lasten daalden, en b) de prijs van hun huizen steeg. Ze konden/kunnen nu hun huis voor een kunstmatige bonus van ongeveer 42% verkopen. Het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek leidt tot een daling van de huizenprijzen met die 42%. Mensen die dus nu een huis hebben gekocht en dat huis zullen verkopen na afschaffing van de aftrek, maken een gigantisch verlies. In feite heeft de vorige generatie rijkdom onttrokken aan hun kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel ; met dien verstande (daar werd ik vanmorgen door mijn Duitse hypotheekadviseur op gewezen) dat deze generatie ook de eerste is die straks veel aan huizen zal erven. Echtparen met maar één of twee kinderen, maar ook (voormalige) echtparen met maar één kind maar twee huizen, hebben straks enorme kapitalen aan en in onroerend goed opgebouwd, dat hun kinderen gaan erven. Ook dat zal enorme invloed gaan hebben op de huizenmarkt, en misschien zelfs een invloed die effectief zal kunnen doorwerken in de hypotheekrenteaftrek-constructie. @Jelle, Duitsland zit inderdaad heel anders in elkaar en is niet te vergelijken. Doordat je altijd een deel van je huis zelf moet financieren, kopen mensen pas gemiddeld veel later (met 38 om precies te zijn) hun eerste koophuis ; ook dat heeft invloed op het aantal verhuisbewegingen.
Naast het Bauspahrvertrag is er ook nog een mogelijkheid om een groot deel (afhankelijk van het aantal kinderen en benodigde onderhoud aan het huis) te lenen tegen een rente van 0.5 % (!) Zonder verplichtingen ; het is een soort sociale koopsubsidie (je mag er ook niet té veel voor verdienen). Je kunt dat dus ook op de bank zetten en er meer rente over vangen dan je er over betaalt. Kleine tip voor wie OOIT zou overwegen in Duitsland een huis te kopen : laat je VOORAL goed informeren over alle DUITSE mogelijkheden die er zijn. Dat kan vrijwel geen enkele Nederlandse je allemaal vertellen.

Andere antwoorden (1)

Ha, die Feniks;

Marleen geeft een vrijwel volledig en zeer correct antwoord. Ik kan daar nog wel aan toevoegen dat afschaffing van de hypotheekrente helemaal niet tot rampzalige gevolgen voor de huizenmarkt hoeft te leiden, mits dit met beleid gebeurt. Stel om te beginnen een grens; een bedrag van vijf ton als maximum voor een aftrekbaar hypotheekbedrag lijkt me dan redelijk. Als je dat bedrag dan vervolgens gewoon nooit meer indexeert en de aftrek voor nieuwe hypotheken bijvoorbeeld maximaliseert op het laagste tarief van de inkomstenbelasting zal het totale bedrag al snel afnemen. Als je dan de opbrengst gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen is de verdeling een stuk eerlijker.