Wat komt erbij kijken om zelf een woongroep op te starten? En hoe staat een woningbouwvereniging er tegenover?

Hoe zit het met financiële aansprakelijkheid?

Toegevoegd na 31 minuten:
Het zou dan gaan om een huurwoning voor mensen tussen de 25 en 40.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.2K

Antwoorden (2)

Woningbouwverenigingen staan over het algemeen helemaal niet afwijzend tegenover het opzetten van een woongroep, en zullen je vast willen helpen met het opzetten van zo'n groep. Maar natuurlijk zul je wel eerst concrete plannen moeten hebben. B.v. het vaststellen van het doel om zoiets op te zetten, en ook zul je al een aantal min of meer gelijkgestemden moet hebben verzameld.

Er zijn instanties die je behulpzaam kunnen zijn, en je kunt gebruik maken van hun adviezen. Het lijkt me niet zo handig om hier heel lange teksten te gaan copieren, dus ik geef je een paar links, waar veel te lezen valt over dit onderwerp.

De Landelijke Vereniging Centraal Wonen (LVCW) is een prima startpunt.

http://www.gemeenschappelijkwonen.nl/advies-begeleiding-ondersteuning
http://www.gemeenschappelijkwonen.nl/

Ook deze link is interessant, met heel veel sublinks:
http://meezhn.socialekaartnederland.nl/bsk/vieworga.asp?org_guid=e7fb24d8-6f7a-4744-b508-3b24f2ce4366

En hier kun je een pdf lezen: (dit is een downloadlink)
http://asw.bewonersnet.nl/Uploaded_Files/68_Hl_groepshuisvesting05.pdf
Ik heb de PDF niet helemaal doorgelezen, maar krijg wel de indruk dat op alle mogelijke vragen een antwoord wordt gegeven.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Volgens mij zijn we het helemáál niet met elkaar eens. Leuk om die twee antwoorden onder elkaar te zien staan! Maar als je 1 corporatie kent die zo'n woongroep wel ziet zitten, dan ben ik heel benieuwd welke dat is ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan gebeuren Pieter, dat we het niet eens zijn. :-)
En dat is nou juist ook het leuke van GoeieVraag. Een voorbeeld: woningcorporatie Wooninc. Eindhoven
http://www.kansrijkhuren.nl/default.aspx?pid=8&itemid=12304&mid=10198 Ik geef toe, dat is vanaf 50 jaar. Maar het zou wel ongelooflijk kortzichtig zijn van een woningbouwvereniging als dit alleen vanaf 50 jaar zou worden gestimuleerd. Een beetje langetermijn-denken is zo gek nog niet, en als mensen van 30 en 40 jaar dit gemotiveerd willen, dan zal er geen enkele woningbouwvereniging zijn, die dwars gaat liggen. Het overheidsbeleid is erop gericht dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Bejaardentehuizen zijn er niet meer, en verpleegtehuizen zijn onbetaalbaar.
Je zult me echt niet horen zeggen dat het tovermiddel is, om alle 20 en 30 jarigen in woongroepen te stoppen, maar waarom er in vredesnaam enige tegenwerking zou moeten zijn, is mij onduidelijk. Alleen al vanuit het oogpunt van milieubesparing is een woongroep ideaal, en het zou zelfs zo kunnen zijn, dat meer mensen van een kleiner woonoppervlak gebruik kunnen maken. Dus een meer rendabelere huisvesting. Alle bezwaren die jij noemt in je antwoord, lijken mij overbrugbaar. (verloop, leegstand, etc.) Woningbouwverenigingen zijn ervoor om mensen te huisvesten, en hoe dat precies moet is een kwestie van vraag. Wel is het natuurlijk zo, dat het lastig zal zijn om zo'n (grote) woning te vinden, maar ik ben ervan overtuigd dat een WBV alle medewerking zal willen verlenen, mits de aanstaande bewoners gemotiveerd zijn, en niet met een of ander flutplan aan komen zetten.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, leuk wel, die verschillende visies! Bij de seniorenwoningen waar jij naar verwijst, is inderdaad sprake van zo'n bijzondere doelgroep die ik in mijn antwoord als uitzondering noem. En waarvoor corporaties soms nog wel te porren zijn, hoewel de meeste complexen uit de jaren '80 en '90 dateren. Overigens blijkt ook dit project kennelijk moeilijk verhuurbaar:
http://www.omslag.nl/adv/a080918-aquarius.html
En die verhuurproblemen zie je ook bij veel vergelijkbare projecten. Mensen kiezen toch vaak liever voor zelfstandig wonen. Wat wél goed loopt zijn woongroepen voor senioren die wat luxueuzer willen wonen (en daar ook voor kunnen en willen betalen). Een beetje het idee dat je Amerika vaak tegenkomt: een soort compounds met alles erop en eraan, inclusief zwembad, tennisbaan en winkels. Omdat er veel ouderen zijn met behoorlijke pensioenen, zal de vraag naar dat soort woningen flink toenemen. Maar dan gaat het wel om dure huur- of koopwoningen. Bij huurwoningen voor woongroepen is het zo dat er sprake is van één huurovereenkomst voor het hele complex. Dat is enorm risicovol voor corporaties, want wie betaalt de huur als er woningen leegstaan? Ik geloof echt niet dat er corporaties zijn die in deze tijd met dat soort projecten aan de slag willen gaan. Proberen kan altijd, maar de kans van slagen is, volgens mij, nihil...
De meeste woningcorporaties zullen daar geen medewerking aan willen verlenen. In de koopsector wellicht wel, mits er voldoende (serieuze) deelnemers zijn die kapitaal willen/kunnen inbrengen en als die deelnemers met een geschikte locatie over de brug komen.

Wat zijn de problemen waar corporaties in de praktijk tegenaan lopen?
- In de eerste plaats vaak de hoge huren. Dat komt omdat er voor woongroepen gemeenschappelijke voorzieningen nodig zijn (zoals b.v. recreatieruimte, washok, café) waarvan de kosten in de huurprijzen moeten worden opgenomen. Daardoor zijn de huren van b.v. Centraal Wonen projecten meestal erg hoog.
- Verder is het juridisch onmogelijk om tijdelijke huurcontracten op te stellen waarin bepaald wordt dat huurders na hun 40e moeten vertrekken.
- Een derde nadeel van zo'n plan is dat er, juist binnen die leeftijdsgroep, een groot verloop is: mensen krijgen een relatie en verlaten het project (al was het alleen maar om groter te gaan wonen of omdat ze meer privacy willen).
- Ander punt: woningen van woongroepen worden nooit door een corporatie verhuurd, maar altijd via de woongroep zelf (of een stichting die daarvoor is opgericht). Voor een corporatie is de woongroep dus één eenheid, die in zijn geheel wordt verhuurd. Corporaties zelf kunnen dus nooit zulke woningen aanbieden, terwijl dat wel hun kerntaak is.
- Nog een laatste punt: woongroepen zijn (behalve bij speciale doelgroepen, zoals senioren en gehandicapten) over het algemeen niet zo populair. Soms is er zelfs leegstand (en wie betaalt dan de huur van zo'n woning??!).

Hier vind je een aantal woongroepen:
http://www.omslag.nl/wonen/woongroepen.html
Als je bijvoorbeeld bij het Woonkollektief Purmerend kijkt, zie je dat er binnenkort weer een open dag is om nieuwe bewoners te werven. Ook op het internet staan regelmatig oproepen van woongroepen die nieuwe bewoners zoeken.
Pieter2011