Courtage te hoog voor huren?

Ik heb een paar dagen geleden via de website van een makelaar die flink adverteert op internet een huurwoning gevonden (1 slaapkamer appartement) na lang vergelijken op internet, en hier vervolgens op gereageerd om een bezichtiging in te plannen.

We konden het appartement bezichtigen maar we waren niet erg enthousiast na het zien van het pand. Het meisje die werkt voor de makelaar zei dat ze diezelfde ochtend een huurwoning binnen hebben gekregen en deze nog niet op de website stond. We zijn toen gaan kijken en dit beviel ons goed.

Na het doorgeven dat we erg enthousiast waren en de huurwoning graag willen werd ons een rekening van bijna 1000 euro courtage onder de neus gelegd die we binnen 1 dag moeten betalen.

Nu heb ik hier wat vragen over.
1. Is het normaal dat de makelaar E1000,- bemiddelingskosten/courtage vraagt (de huur p/maand + BTW) voor twee bezichtigingen van hooguit 1.5 uur totaal. We hebben immers zelf de woning via hun website gevonden en de woning die we uiteindelijk willen stond er niet eens op?

2. Is een makelaar na het betalen van de courtage nog verplicht om na het opmaken van huurcontract etc. service te verlenen? Want eerlijk gezegd vind ik E1000,- voor 1.5 uur bezichtiging behoorlijk veel!

3. Kan een makelaar prijzen EXCL btw doorvoeren aan particulieren. Zover ik weet mag geen enkel bedrijf exclusief btw aan particulieren doorvoeren zonder dit eerst duidelijk te overleggen?

Graag jullie feedback en alvast dank hier!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makelaars zijn heel goed in rekenen ... voor de verkoop van een huis rekenen ze ook duizenden euro's zonder dat iemand precies weet wat ze daar voor doen ...
Ik denk dat het geen redelijk bedrag is, maar dat je weinig andere keus hebt dan te betalen of verder zoeken.
(De heren maken slim gebruik van woningschaarste)

Het beste antwoord

De juristen van Jurofoon zullen het met de meeste antwoorden hierboven niet eens zijn. Zij stellen dat een huurder die reageert op een advertentie van een makelaar in verband met een huurwoning, nooit bemiddelingskosten hoeft te betalen. Hij is ten slotte niet de opdrachtgever.
"Dat het in de makelaardij weliswaar gebruikelijk is dat de bemiddelingskosten door de huurder betaald moeten worden nadat de huurovereenkomst tot stand is gekomen, betekent nog niet dat dit ook redelijk is. Huurders betalen zo onterecht vele honderden euro’s aan bemiddelingskosten. Een bij de totstandkoming van een huurovereenkomst gemaakt beding is namelijk nietig, als daarbij door een derde een onredelijk voordeel wordt overeengekomen. En dat is het geval bij bemiddelingskosten die doorberekend worden door de makelaar aan de huurder."

Misschien verstandig om eens informatie in te winnen bij het Juridisch Loket: 088 - 070 70 70.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je advies. Ik ga dit zeker doen. Verder is het natuurlijk niet leuk om op deze manier je eerste huurwoning te betreden maar als het me 1000 euro scheelt schroom ik mij hier niet voor. Bedankt

Andere antwoorden (4)

Alleen als je een makelaar opdracht geeft een huurwoning te zoeken zou je hem moeten betalen denk ik. Nu werkt hij toch voor de verhuurder die een woning wil verhuren. Hij kan toch niet van twee walletjes eten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is heel vervelend maar in de particulieren huizen markt waar de makelaar de tussen persoon is gebeurd dit. Het is bijna standaard procedure je wilt een huis huren en dan moet je courtage betalen om een contract te krijgen. Nee je krijgt daar verder geen service voor. Dat jij de woning zelf vind is natuurlijk niet waar je vindt hem door de website van de makelaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ongetwijfeld staat op de website van deze makelaar ook de algemene voorwaarde en daar staat ook wat je moet betalen en dat dat exclusief btw is. Dus dat je de btw er bovenop moet betalen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even de algemene voorwaarden doorgelezen en dit wordt hier inderdaad in vermeldt. Nu merk ik dat heel veel makelaars EXCL btw vragen. Het klopt dat ik de woning niet zelf heb gevonden. Het punt is echter dat de woning die we uiteindelijk nemen niet eens op de website staat omdat deze vers binnen kwam die ochtend. 1000,- snap ik als een makelaar tijd / moeite in adverteren/marketing voor de woning heeft gestopt maar dit is nu niet het geval. Reacties.....
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat maakt niet uit hij heeft je hem aangeboden met de mededeling net op de markt dat het hem nu weinig kost heeft er niets mee te maken.
De gemiddelde prijs van courtage is 1,25 tot 1,75% excl BTW, dat is bij een koopwoning. Nu weet ik niet of dat bij een huurwoning ook zo werkt. Ik heb hier een link waar je een heleboel over Courtage kan lezen.
Probeer anders vandaag nog bij een rechtswinkel informatie te vragen, je hebt toch rechtsbijstand?

http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/22870-courtage-alle-mogelijkheden-op-een-rijtje.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Het is normaal dat je dat betaalt. De makelaar geeft in dit geval jou 2 keer een bezichtiging. Zo heeft hij misschien nog wal 5 mensen rondgeleid, die niet gehuurd hebben. Je betaalt niet de uren die hij voor jou werkt, maar een vast tarief, waaruit de makelaar alle gemaakte kosten betaalt (Online zetten, fotos, kantoorruimte etcetc). Normaal gesproken is dat een maand huur.

bij kopen is het een percentage van de koopprijs, welke tot wel 6% kan oplopen. (Wij hebben 4.5% betaalt aan de verkoopmakelaar terwijl hij ons het huis niet eens heeft laten zien, en alleen het contact heeft gelegt).