Is het nodig om vijverwater te verversen?

Zoja, is het nog steeds nodig als de vijver biologisch gefilterd wordt,
En ook door planten gefilterd wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regenwater bijkomen is geen waterverversen. ;)
dit vult misschien enkel het verdampte deel aan.

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf hoe groot of klein je vijver is. Een normale bospoel wordt nooit leeg gepompt om het water schoot te houden...

Als jij een gezonde vijver hebt van redelijk formaat (Zeg meer dan 1 m^3 inhoud), hoeft deze niet ververst te worden. In het water leven vele bacterien die afvalstoffen afbreken. Waterplanten nemen voedingsstoffen op en zo blijft je vijver helder en het water gezond.

Echter, als jij een vijver overvol met vissen plempt welke continue bijgevoerd worden omdat er in de vijver geen eten voor ze is, en ze uit gewoonte alle planten er uit vissen; Dan zal je af en toe het werk van de natuur moeten doen, en het water vervangen.

Een stabiele biologisch opgezette vijver vraagt niet om water verversing. Hooguit aanvullen als het een warme droge zomer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat is niet nodig.

En wij doen het dan ook nooit.
Wij vullen wel een paar keer per jaar aan,
in lente en zomer.

Maar op deze site denken ze daar anders over:
http://www.tuinkrant.com/artikel/het-belang-van-vijverwater-verversen-wordt-vaak-onderschat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het is nodig.

waarom zie bron 1 voor lange uitleg.
korte uitleg:
er verdampt water uit de vijver. er wordt alleen schoon water verdampt. alle afval resten blijven zitten, wat dodelijk kan zijn voor de vissen. oa ammoniak (uitwerpselen) en eiwitten. (het zal wel even duren voordat dit gebeurt hoor).

je vijver wordt dan al gefilterd dus het hoeft echt niet elke week. op het visforum wordt het ongeveer 2x per jaar gedaan. er wordt dan gesproken over ong 20%.

kijk naar het water. als het water er troebel uit ziet, dan zou ik het vervangen. echt troebel is het als je er nog nog geen 10cm naar beneden kan kijken. denk eraan dat te zuiver leidingwater ook niet goed is voor de vissen.

ga anders met wat water naar een tuincentrum toe. daar kunnen ze oa de ph waarden laten testen. dan weet je ook hoe gezond de vijver is.

ik weet niet hoe groot je vijver is en hoe diep. wat voor vissen je er in hebt. dit is van belang over het aantal keer.
kleine vijver zal vaker ververfst moeten worden dan een grotere. (met de zelfde hoeveelheid vissen/ planten)
ga op je gevoel af. ziet het water er nog goed uit. lekker laten zitten. wordt het water als maar troebeler dan vervessen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vijver is een gesloten systeem, hieruit kan water verdampen ( GH omhoog) en er kan regenwater in komen( GH omlaag)
Ook kunnen er voedingsstoffen in het vijverwater komen door vissen, stof, bladeren, vogelpoep.
Ook kunnen er voedingsstoffen de vijver verlaten doordat bij veel regen de vijver overloopt ( gebeurt ieder jaar)

Veel biologische filters ( de meeste) werken door middel van aerobe bacteriën, deze breken stoffen af en zetten het om in andere stoffen, alles blijft dus in de vijver.

Enkele filters hebben ook anaerobe bacteriën, deze zijn in staat bepaalde stoffen om te zetten in gassen, die verdwijnen dus uit de vijver. ( is beter!)

In de meeste vijvers met vissen en een filter, hopen bepaalde stoffen zich te veel op en is het verstandig zo af en toe eenderde van het vijverwater te vervangen door kraanwater( nooit regenwater).

Bij weinig vissen en bij bepaalde vissoorten, is een filter niet nodig en doen de waterplanten het werk.

Bij geen vissen is een filter totaal niet nodig.