Wat zou er mis zijn met mijn Hawaiaanse Palm?

Toegevoegd na 17 uur:
Iedereen bedankt voor de condoleances

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Pieter2011
12 jaar geleden
Het lijkt erop dat hij/zij zojuist is overleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, nee hij leeft nog wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij, dat hij wacht op een kist, om hem in te begraven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heimwee? Liefdesverdriet?

Het beste antwoord

Hoe gek dat ook klinkt met die hangende blaadjes...
Ik denk dat hij te nat is geweest, de aarde lijkt ook vrij vochtig maar dat kan aan de foto liggen

als planten te nat staan gaan (een deel van) hun wortels rotten en dan gaan ze slap hangen en verdrogen.

Met pech geef je ze dan steeds meer water en wordt het probleem steeds erger
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat je gelijk hebt, ik dacht steeds: moet hij nou weer water hebben? Maar de aarde was bovenop wel droog, dus ik maar gieten (wel kleine beetjes).
Summo
12 jaar geleden
ja, dat is het nadeel van een dichte pot EN van een stenen pot. Waar ik ondertussen heel goed in ben: ik til mijn planten even op als ik water wil geven (eigenlijk laat ik ze een stukje kantelen). Op de een of andere manier ben ik erg goed geworden in schatten hoe droog ze zijn door wat ze wegen. Maar dat werkt vooral goed als ze in plastic potten zitten. In een stenen pot is het gewicht van de pot zelf nogal hoog. Weegt de pot bijna niks (dat voel je als je ze omkiept) geef ik water en anders niet. Voor bijna alle planten geldt, beter te weinig dan te veel.

Andere antwoorden (1)

Zoals ik de plant beoordeel aan de hand van de foto denk ik dat hij ofwel te nat heeft gestaan (zoals de vorige beantwoorder ook dacht) of het is vorstschade.

In geval van vorstschade moet je gewoon afwachten. Waarschijnlijk gaat de plant een aantal bladen verliezen, maar als hij in de grond nog oké is komt hij er weer bovenop. Niet te veel water geven, want in deze staat heeft hij niet veel nodig. Als hij te nat gestaan heeft kun je het beste de plant met kluit uit de pot halen en buiten de pot laten drogen. Zo te zien is het een waterdichte pot - is hij wel open aan de onderkant? Een geheel gesloten pot is gevaarlijk voor veel planten en zeker voor deze palm.