Hoeveel onderhoudskosten heb je bij een middenwoning uit 1960?

Als je een middenwoning (rijtjeshuis, eensgezinswoning) van 1960 wilt kopen, met welke onderhoudskosten moet je dan rekening houden, gemiddeld per jaar?

Schilderen telt *niet* mee, want dat kun je zelf doen.

Het gaat om het vervangen van een dakkapel, wat zo af en toe moet; het vervangen/verbeteren van deuren en kozijnen; het verhelpen van lekkages aan dak of dakgoten; alles wat *onderhoud* is en dat meer is dan schuren en schilderen.

Nieuwe wasmachine telt niet mee, dat is inventaris. Nieuwe verwarmingsketel telt wel mee, want die hoort bij het huis.

Wat zijn dan ruwweg de gemiddelde kosten per jaar?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Wonen
4K

Het beste antwoord

Ik zou schilderwerk wel meenemen, want dat is nogal kostbaar. En een CV-ketel is makkelijk uit te rekenen, die gaat 10-15 jaar mee.
Je doet er verstandig aan een bedrag per jaar te reserveren.
Dat bedrag is afhankelijk van de leeftijd van de woning.
Je komt waarschijnlijk in de buurt van de 1000 euro per jaar uit, zie onderstaande bron:
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

€ 957,35 per 365 dagen. Let dus op met een schrikkeljaar in je budgettering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf in zo'n huis gewoond.
Eerst moet je natuurlijk kijken wat er zoals aan verbeterd is tot nu toe.
In de jaren 60 werd er bv. geen dubbel glas geplaatst, geen muurisolatie.....een stuk "muur" kan bv gewoon een soort van kozijn met een plaat bakeliet en een plaat triplex zijn met lucht er tussen.
Eerste vraag die heel erg belangrijk is: Wie heeft de betonnen vloer elementen gemaakt. In die tijd maakte oa het bedrijf "Kwaaitaal" vloerelementen. Ergens vanaf halverweg jaren 60 en in jaren 70 zijn ze een snelverharder in het produktie proces gaan gebruiken die uiteindelijk voor een versnelde betonrot zorgt. Heeft een tijd geleden (15 jaar) de pers gehaald. Dit moeten vervangen is niet leuk meer.
Direct een reden om NIET te kopen.

Tweede vraag: afhankelijk od er al wat aan gedaan is...j..... voor de orginele grenen kozijnen moet je rekenen dat je ze moet gaan vervangen.
Ik heb voor een 10000 euro beneden EN boven alluminium profielen met warmte brug laten plaatsen (HR glas). Was wel 12 jaar geleden.

derde: Gas installatie: Is er een aparte gijzer of boiler en een aparte CV ketel: Die gaan minimaal een jaar of 15 mee, daarna moet ie wel een keer vervangen worden. Nu kost een HR ketel (top kwaliteit, 30 KW) met heetwater voorziening (combi) tot ca 5000 euri inclusief installatie, . Jaarlijks onderhoud en controle zal een 50-100 euro zijn.
Is je huis inmiddels geisoleerd dan kan je met een lichtere ketel toe.

Dak en goten: een plat dak (op de dakkapel bv) zal ruwweg elke 20 jaar vervangen moeten worden (de toplaag).
Pannen blijven heel lang goed. Goten afhankelijk van materiaal.

Ook de riolering en waterleiding kan problemen gaan geven als het huis onderheid is (veengronden). Het huis verzakt niet, de rest wel en dan breekt op een gegeven moment de leidingen. Dit betekent de leiding opgraven en laten repareren...wel overlast, pris valt mee (400-500 euro per 10 -15 jaar

Totaal dus minimaal een 1000 euro per jaar exclusief verf en exclusief het maken van luxe keukens en/of badkamers.