Hoe verzorg je een kerstster?

Het lukt ons steeds niet om een kerstster te behouden. Op internet staan ook verschillende verzorgingsmethoden.

Weet iemand hoe het wel moet. De bladeren hangen na een paar dagen al erg slap.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
23.7K

Het beste antwoord

Het hoeft niet aan jou te liggen hoor, dat zo'n plant al na een paar dagen de geest geeft. Toevallig sprak ik onlangs een bloemist die vertelde dat kerststerren heel slecht tegen tocht en kou bestand zijn, terwijl de omstandigheden waaronder ze worden vervoerd vaak niet optimaal zijn. Zelfs het vervoer van de bloemist naar je huis kan voor de plant al funest zijn. Ook de verzorging van de plant is niet eenvoudig. Lees de tips maar eens:

-Matig warm; niet beneden de 12° C en niet boven de 20° C. 15 tot 18° C is de ideale temperatuur.
-Voorkom grote temperatuurschommelingen.
De plant verliest zijn bladeren plotseling zonder dat ze eerst verwelken. Dit zou erop kunnen wijzen dat de temperatuur te laag is, of dat de plant is blootgesteld aan koude of warme tocht.
-In de winter zoveel mogelijk licht maar niet in de directe zonnestralen.
-Giet royaal met lauw water en daarna wachten met gieten tot de potgrond bovenaan droog aanvoelt.
De kerstster verdraagt geen natte voeten --> het overtollige water uit het onderschoteltje afgieten.
Indien de plant meerdere dagen na elkaar een doornatte potkluit heeft dan zal het blad verwelken en vroegtijdig afvallen.
-Benevel de plant zo nu en dan. Als de lucht te droog wordt, kan bladval optreden.
Te droge lucht in een warme ruimte kan de bladranden geel of bruin doen verkleuren.
-Geef eens per week vloeibare plantenvoeding mee.

Andere tips:
Omdat de plant kou slecht verdraagt, kunt je hem het beste goed verpakt vervoeren en hem thuis pas uitpakken.
Zet de plant niet te dicht in de buurt van een deuropening. Door de tocht kan de plant doodgaan.
Zet de kerstster ook niet te dicht in de nabijheid van een radiator of kachel. De plant verdraagt de te warme en droge lucht niet.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden!

Andere antwoorden (3)

Als de kerstster buiten stond, of in een koude ruimte, toen je hem kocht, niet gelijk in een warme kamer zetten. even laten acclimatiseren.
Ik heb er vandaag ook een gekocht, en ik vond de pot best klein, dus misschien helpt een grotere pot met goede potgrond ook al. Wat water betreft weet ik niet of ze juist veel of weinig moeten hebben
12 jaar geleden
Onze ervaring is , dat wij hem te nat houden.
En weetje, er zijn zo veel aanbiedingen van
kerst sterren, van supermarkt,bouwmarkt,
enz.
Ik denk dat de kwaliteit er heel erg mee
heeft te maken.
De kwekers moeten steeds goedkoper
leveren,en als ze niet goed bloeien
denken wij dat het aan ons ligt.
Erger jij je er aan?
Hup in de bak en een nieuwe halen,
Fijne kerst..
burgos
12 jaar geleden
Helaas gaat het vaak al mis, als de kerstster de kweker verlaat.
Deze plant kan beslist niet tegen kou!
Tijdens vervoer en opslag bij de bloemenveiling, staan veel kerststerren al te koud, hierna gaan ze in een koude wagen naar de handelaar, om pas daarna in een warme winkel te komen, maar dan is het al vaak te laat.
Kerststerren op de markt, staan dus altijd te koud!!!
Ook mag een kerstster nooit te nat staan, wat te droog is juist goed, maar een paar dagen kletsnat betekent, dat alle bladeren er af vallen, veel mensen denken dan dat hij dan te droog staat en geven hem nog extra water!!!!
Een kerstster is een Euforbia soort, die verdampen heel weinig water en hebben dus ook weinig water nodig, dus geef je water, doe het alleen als de grond echt droog is en ook dan maar een beetje.
Een goed verzorgde kerster kan mooi blijven tot aan het voorjaar, om daarna uit te groeien tot een hele mooie bladplant.