ik gebruik propaangas en en betaal 5.oo euro per kubiekemeter. Hoe kan ik uitrekenen wat het per kilo kost en per liter? alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
14.9K

Antwoorden (3)

1 liter propaangas is 1/1000 kuub => 0.05 ct per liter propaangas.

Propaan heeft als C3H8 mailr gewicht: 44.096 g/mol. Bij kamertemperatuur heeft een mol 22.414l volume. Nu kan je dus berekenen wat een kuub weegt door 1000 liter te delen door 22.414 (Het aantal mol) en te vermenigvuldigen met het molaire gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dichtheid (=gewicht) van propaan is 0,510 kg bij 15°C voor 1 kubieke dm of 1 liter gas. Dus 1m3=1000 dm3 dus 5,00 gedeeld door 1000= 0.005 per liter en dan kan je de gewicht ook zo uitrekenen maar dat mag je zelf doen.

Waar haal je zo goedkoop propaan? Wil ik ook wel paar m3 van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 liter propaangas is 1/1000 kuub => 0.5 cent per liter propaangas (10x duurder dan Jelle aangaf).

Propaan heeft als samenstelling C3H8 een molgewicht van 44 g/mol. Bij 20 graden heeft één mol een volumen van 23.8 liter. Een kubieke meter zuiver (!) propaan weegt dus 44*1000/23.8 = 1848 gram = 1.85 kilo. Het is echter de vraag hoe zuiver je propaan is.

Je betaald 5 Euro per kubieke meter. Aannemende dat het gaat om gas bij normale druk en temperatuur krijg je daarvoor dus 1,85 kilo gas. Jouw propaan kost dan 2,70 Euro per kilo.